Defender
Jaha, så har man spenderat två dagar i yttre rymden. Åtminstånde känns det lite som ett rymdskepp med alla mer eller mindre konstiga funktioner.
Nuvarande och ev. blivande defenderägare har fått känna på vad deras bilar är kapabla till.
Fantastiska terrängbilar som klarar allt...
...
...
...
Om det inte vore för att det kom lera på en höjdsensor, så den ställde ut massa varningar.
Eller en överhettad kontakt så den stängde av 4wd. Det var ju ändå hela 15 grader varmt.
Och så var det en koppling till en luftbälg som glappade så terrängbilen blev en lowrider.
Jag campade på plats i taktältet, bäst att passa på medans man faktiskt får vara utanför vägen.
När allt var klart, alla åkt hem och dammet lagt sig, så var det bara jag, tystnaden, min Jeep och en kvarglömd defender på plats. Jag tänkte att nu kanske det är dags att byta bil, jag hade ju nycklarna till den.
Fick jag den?
Men efter 20 minuter kom det tillbaks en defender med en extra chaufför för att hämta den.
Mitt omdöme om defender som terrängbil.
Tja, den tar sig ju fram ganska bra. Men med upphöjda luftfjädrar så blir den obekvämt stötig. Det skulle känts bättre att pysa ur lite luft ur däcken, men då hade väl TPMS gett varningsignaler. Kamerorna är ett fantastiskt hjälpmedel, synd bara att ground clear vieuw stängs av när terrängen blir knölig.
För 1,5 miljoner kr skulle jag nog köpt en Wrangler från 2007 och haft 1,3 miljoner kvar till uppgraderingar och bensin.
Axelpendling känner man ju igen, det är sådana lägen man letar efter.
Defendern lyfter ena hjulet ganska omgående, Jeepen klarar nog en meter upp innan något hjul lämnar marken. (Men det ärnog bara det som är bättre påJeepen)





