Öjesjöbrännan









Defender
Jaha, så har man spenderat två dagar i yttre rymden. Åtminstånde känns det lite som ett rymdskepp med alla mer eller mindre konstiga funktioner.
Nuvarande och ev. blivande defenderägare har fått känna på vad deras bilar är kapabla till.
Fantastiska terrängbilar som klarar allt...
...
...
...
Om det inte vore för att det kom lera på en höjdsensor, så den ställde ut massa varningar.
Eller en överhettad kontakt så den stängde av 4wd. Det var ju ändå hela 15 grader varmt.
Och så var det en koppling till en luftbälg som glappade så terrängbilen blev en lowrider.
Jag campade på plats i taktältet, bäst att passa på medans man faktiskt får vara utanför vägen.
När allt var klart, alla åkt hem och dammet lagt sig, så var det bara jag, tystnaden, min Jeep och en kvarglömd defender på plats. Jag tänkte att nu kanske det är dags att byta bil, jag hade ju nycklarna till den.
Fick jag den?
Men efter 20 minuter kom det tillbaks en defender med en extra chaufför för att hämta den.
Mitt omdöme om defender som terrängbil.
Tja, den tar sig ju fram ganska bra. Men med upphöjda luftfjädrar så blir den obekvämt stötig. Det skulle känts bättre att pysa ur lite luft ur däcken, men då hade väl TPMS gett varningsignaler. Kamerorna är ett fantastiskt hjälpmedel, synd bara att ground clear vieuw stängs av när terrängen blir knölig.
För 1,5 miljoner kr skulle jag nog köpt en Wrangler från 2007 och haft 1,3 miljoner kvar till uppgraderingar och bensin.
Axelpendling känner man ju igen, det är sådana lägen man letar efter.
Defendern lyfter ena hjulet ganska omgående, Jeepen klarar nog en meter upp innan något hjul lämnar marken. (Men det ärnog bara det som är bättre påJeepen)






Raserad framdiff 250426


Liten man gör så gott han kan, med block och talja.
















Semester 2024










































Gelleråsen 2024










Jeepen passar nästan i sprutspåren.










Historic cruising 2024





MG ZS EV Ett år med elbil.
Jeepens olika skepnader.








Studentekipage.







Gelleråsen 2023











Nationaldagsutflykt.




Långfärd med elbil.
Första långkörningen med MGn och första gången jag laddade i laddstolpe eller vad det heter.
Turen gick från Skultuna till Mölndal och tillbaks.
Summering:
Bilen betedde sig precis som den skulle.
Mina beräkningar på var och hur mycket jag behövde ladda stämde exakt.
Men till samtliga operatörer/leverantörer av laddtjänster, ta omedelbart bort texten att det är enkelt att ladda hos er.
För det är lögn.
I alla fall om man som jag bara ska göra det en gång, och därför inte vill ha ett abonnemang med kort eller blip.
Det skulle enligt alla uppgifter gå att köpa laddning med t.ex. Visa kort vid Dinners Mariestad.
Kortläsaren fanns där men den godkände varken Visa eller Mastercard.
Så jag var tvungen att ladda ner en app, skapa ett konto, ange användarnamn, hitta på ett lösenord som enligt konstens alla regler blev godkänt vid tredje försöket och sedan ange mitt kortnummer och scanna en QR kod.
DET ÄR INTE VAD JAG ANSER VARA ENKELT!!!
Att det ens står att det är enkelt tyder bara på motsatsen. Ingen Ica handlare påstår att det är enkelt att köpa mjölk hos dem, för alla vet att det är enkelt.
Priset på laddningen gör att det vore lika billigt att åka i t.ex. en Skoda Octavia från 2003, vilket är en mycket skönare bil än MG Z...nånting.
Men så länge jag laddar elbilen hemma och håller mig till max 20 mils aktionsradie, så är elbilen billig att köra.
Valborgscruising 2023
Än sån da.
Först samling vid Nykvarn och lite historielektion om Eriksgata och Blotsvens hög.
Därefter rullade sju bilar och ett släp mot nästa stopp.
Vi tog en lite längre väg än planerat eftersom den kortare vägen var för blöt och skulle nästan se nyplöjd ut.

Här fick vi reda på vad 6R, 3R och 1R och 50 öre betyder på stenar.
6R betyder 6 Riksdaler.
På den tiden var det viktigt för familjerna att visa sin höga status.
I det här fallet är det vilken avgift man betalat till kyrkan för klockringning vid begravning.
Längst bort från kyrkan står 6 riksdaler stenen, lite närmare står 3 riksdaler stenen o.s.v.
När den rikaste familjens begravningsfölje passerade 6 riksdaler stenen började klockaren klämta i kyrkklockan.
Inte fullt så rika familjer, som bara betalat tre riksdaler, fick vänta tills man passerat nästa sten.
På så vis kunde hela bygden få reda på hur rik och generös man var.

Sedan ett kort stopp vid Björksta kyrka där det ställts iordning informationstavlor om bronsåldersbyggden i trakten.
Så åkte vi vidare till Anundshög, också med spår från Eriksgata och vikingatiden.
Medans vi fikade här så parkerades en Jeep CJ7.
Jag kunde inte låta bli att presentera oss, och så var vi åtta bilar som rullade via Hökåsen för vidare färd.
Efter några kilometer på en gammal nedlagd järnvägsvall var vi framme vid slutmålet Sågdammen och grillade lite korv.

Tack alla som var med. Det här var andra året i rad med valborgscruising, så nu är det en tradition.