Dressyrträning med störningsmoment...

Stora och nyfikna störningsmoment.







Vinschen.



Inpassning...


Provkörning.


Mycket tightare kan jag inte få den...


...trots att jag klippt bort överflödigt glasfiber.


Lite tips o trix.
Lägg skruven på en tumstock och för in den i röret och upp genom sitt hål.
Håll fast skruven och kläm fast den med en bit takräcke.
Sedan är det bara att skruva vidare.



Stiftkrita för precisionsmärkning av borrhål.


Trött på att byta batteri i skruvdragaren?






Arbetet fortskrider...






Ska försöka komma på ett snyggare sätt att få till ändarna på stötfångaren...

... Och det tror jag att jag kommit på.


En extra uppsättning ändstycken från en likadan stötfångare att montera i ändan på mittenbiten.




Kom på att jag nog kan få in stötfångaren ytterligare 2-3 cm.
Nå ja, ska väl ha något att göra senare också...








Hmm... Ett par M12 skruvar med muttrar och vingmuttrar, så har jag en hållare till HiLiften...


Just det... Nummerplåten måste på...


Skruvades fast i fästet till reläboxen.


Vinschens första uppdrag. Dra bort en sten från Pappas gräsmatta.


Nästa grej var fundamentet till en tvättlina. En hink fylld med betong, och nergrävd i marken. Då tog jag brytblock så den orkade lite lättare.
Det tredje uppdraget var en gren från en ek. Eken fälldes för en tid sedan, och grenen kördes då ner i marken så pass djupt att den inte gick att rubba. När jag fick upp den var den en meter lång, men mera satt kvar nere i marken. Grenen var ca 15 cm grov.


Bogsersprintar. Låsta med en gummibussning i stället för mutter. (Hittade ingen mutter som passade...)






2011 06 04.
Lite färskare bilder...




Fortfarande en del smådetaljer kvar...

Funderar på att sätta en plåt i bakkant på stötfångaren, mellan själva vinschen och stötfångaren. Och där montera linstyrningen och ta upp ett hål som hela den får plats i. På så sätt ytterligare smyga in konstruktionen, och samtidigt underlätta besiktning eftersom det förmodligen inte kommer att sticka ut något vasst och hårt då. Men vi får väl se vad som händer...

2011 06 05
Så här blev det...



Gröndal, Eskilstuna 2011 05 07-08

En mycket trevlig helg till ända.

Helgens bevingade ord får bli: Vi kommer ju fram dit vi är på väg i alla fall.

Vi möttes upp med en JK vid Bar 55 för gemensam färd genom Mälardalen.
Anlände till träffområdet i god tid för däckspark innan förarmötet.
Erik hade lastat sin Nissan Terrano på en lastbil, och hade ett minst sagt finurligt sätt att lossa den. Även lastningen var speciell, för då var inte flaket helt tomt.
http://www.youtube.com/watch?v=gVk-FD1HtTs

Vi hann även sätta upp tältet, rigga husvagn och dricka kaffe innan klockan var tio, och det var obligatoriskt förarmöte. Därefter bar det ut i skogen.
Jag fick köra Greepen på förmiddagen.

Jag och Maria i Greepen, Erik i sin Nissan, Kjelle och Lena i deras TJ och Hans i sin Defender.
http://www.youtube.com/watch?v=nJfOy173cbY

Lunch inhandlades i den lokala kiosken, sedan ut i spåren igen. Nu var det Marias tur att ratta Jeepen, så jag kunde provsmaka en Guinnes i stället för eftermiddagskaffe.
Erik hade åkt vidare, så nu var vi bara tre bilar i våran lilla grupp.
http://www.youtube.com/watch?v=EnsW6hWpmmo

På kvällen grillades det. Kjelle och Lena hade ... Äh, ingen aning om vad dom hade, men jag och Maria grillade älgfilé och åt den tillsammans med en fransk potatissallad.
Några öla hade slunkit ner, och även en skvätt vin.
Efter ett tag gick vi upp mot samlingsplatsen och utbytte erfarenheter med andra. När vi kände oss lagom trötta kröp vi in i tältet. Jag tror vi somnade redan runt tiotiden...

Efter en lugn o skön frukost utan stojjande barn så tog vi en förmiddagstur.
http://www.youtube.com/watch?v=1bvXR7xkB94

En Volvo TGB 13 hängde med i våra spår. Eller ja, han gjorde väl lite bredare spår ...
Sedan var det plötsligt lunch, och resterna från grillningen gick åt.
Sedan var det bara att räta ut styrstaget och åka hemmåt. En skakig färd, med tanke på att det är minst fyra knutkors som behöver bytas.







Första fastkörningen. Det gick bra, men långsamt, att dra sig upp med HiLiften. Så Kjelle bogserade upp Greepen i stället. Det finns ju roligare saker än att dra en spak fram o åter...


Erik klarade det diket bättre.
















Varm motor på tomgång, då blir inte tempgivaren helt rättvisande.












Till salu...




När dessa diffskydd slog i urberget hördes det över hela området...






















































































Skaderapport...
En liten kvist genom skärmbreddaren.


Höger bakdörr lite smidigare formad.


Sparklådan.


Och vänster bakdörr. Greepen har bantat, och fått en midja...


Och förutom det synliga, så blev det ett krökt styrstag och minst fyra glappande knutkors. Fast dom var lite glapp redan innan.

Trot eller ej, men den är faktisk lastad och klar för avfärd...

























Dax för ny hagelpang...

Min gamla trotjänare tycker inte om stålhagel, så det börjar bli dax för ett byte.





Användbar App.

OBD2 Kodknäckare...





Barnstolsfästen.

Dessa var monterade under baksätet på Greepen.


Verkar vara rejäla saker.