Rosersberg 2011 03 27

Började dagen med att demontera krängningshämmaren och pysa däcken ner till ca 1 kg tryck. Det borde räcka för i dag, men man kan nog gå ner till ca 0,8 om det verkar behövas.
Därefter kaffe och förarmöte... Eller i alla fall kaffe.

Ut i skogen och jaga efter Wranglermaffian.  Kjelle, Dacke och Sten blev skuggade av mig. På vissa ställen fick jag välja ett enklare spår eller helt enkelt köra runt stubbar som dom körde rakt över. Men i övrigt tyckte jag att jag hängde på rätt bra...

Fick även en provtur med BCs gula JK-U Rubicon. Men jag är ju lite försiktig med andras bilar, vilket ganska snart straffar sig i grovkornig vårsnö... Dacke och Kjelle drog samtidigt, men det kändes inte ens ett litet ryck i JKn. Det fick bi att ankra Dackes TJ i ett träd och sedan vinscha loss BCs Jeep.

Tog över ratten på Spud och letade upp Wranglergänget igen, som nu hade förstärkts med Raimos YJ.
Efter ett tag gav jag mig ut på solokörning, och lyckades fastna så jag fick använda vinschen tre gånger. En bra dag med andra ord.

Ett av solospåren gav vika, isen brast och till slut tog det emot för mycket.


Fast satt jag, kom varken fram eller bak.


Så det blev till att dra fram vinschvajern...


När det var dax att fylla på luft inför hemfärden upptäckte jag att en bit träd kilat fast sig mellan däck o fälg... Kanske var nära att kränga av däcket...


Tack alla goa gamla Jeepers för en mycket trevlig dag i Rosersbergskogen...

PS.
Mötte en korvgubbe i en camoXJ på vägen hem. Lite radiokonversation innan avståndet överskred antennens räckvidd...
DS.

Flextest igen.

Test med resp. utan krängningshämmare...

Utan.


Med.


Åsså Greepen som jämförelse...


Utan.


Med.


Utan.


Greepen.


Med.


Utan.


Med.


Lagom bekväm arbetshöjd...


Kan ju passa på att beskriva bilen, som är till salu...

Jeep Cherokee (Liberty) Sport CRD -05.
LB reggad. Lastgaller. (Baksätet och bältena följer med)
http://jeepetorp.blogg.se/2009/november/gallermontage.html
ca 17 000 mil.
Kamrem bytt vid 12 000 mil.
Servad av mig enligt serviceintervallerna.
Förbrukning ca 1,1 l/mil.
2,8 liter Turbodiesel. 184 hkr/ 440 Nm. (Ferrita optimeringsbox).
Demonteringsbart drag, 3,5 ton med E-kort. Släpets totalvikt max 980 kg med endast B kort.
Höjd ca 2,5".
http://jeepetorp.blogg.se/2009/april/puckar-till-kj.html
Däck 245/75R16. Cooper Discoverer STT på sommaren och dubbade Cooper Discoverer M+S på vintern.
Vinsch. Inregistrerad i samband med lastbilsregistreringen.
http://jeepetorp.blogg.se/2009/september/fast-montage-av-vinschen.html
6x130W extraljus IPF Baja.




Optima Yello Top batteri.
Nya övre bärarmar med bättre frigångsvinklar.
http://jeepetorp.blogg.se/2010/october/spindelledsbyte.html

Pris: 80 000 kr. (Ev. lägre om jag behåller Yello Top batteriet och extraljusen).

Bilen går mycket bra på vägen, jag körde den ca 30 mil/dag. Dessutom mycket kompetent i terrängen. Man blir positivt överraskad
varje gång man provar nya hinder...
Varför inte hänga med på en tur i skogen?
http://www.youtube.com/watch?v=yUvbG-01yXo

Nackdelar/fel:

Oljepåfyllningsröret till automatlådan har vibrerat av strax ovanför övre fästpunkten. Blir lite krångligare att kontrollera oljenivån.
 
Turboslangarna har spruckit och ersatts med siliconedelar från do88. Så långt allt väl, men jag snålade in på rörstumparna
som nu består av stumpar avgasrör från Biltema. Dessa saknar den upphöjda flänsen, så det kan hända att slangar o rör glider isär ibland...

Det är en Jeep, och därmed har den körts i terrängen. Och det syns på den. Inget som är trasigt, men lite ärrad har den blivit.

Just dessa repor är iofs en parkeringskada, förmodligen en lastbil...






Och denna är en tant i personbil som inte kunde svänga när hon skulle parkera bredvid.


Hmmm... Det verkar ju vid en summering som att dom värsta reporna har tillfogats i stadstrafik...

Framrutan har några stenskott och sprickor, men den klarade senaste besiktningen med dessa.

Sprickan syns till vänster om markeringen...


Övriga färska bilder...








Dagsfärska bilder, 8/4...









Åldringsapp...

Kul...

Felix


Lukas


Anna


Anna


Lukas



Rävklapp 5/3.

Strålande sol, runt nollgradigt men tyvärr väldigt blåsigt.

Innan avfärd måste man fundera på om man glömt något. Hmmm...

(Skulle vara att putsa spegeln...)

De första två såtarna gick jag i drevet.
Utställning av drevkedjan inför såte nr två...




Och i mitten står jag o inväntar startsignalen. Kan gott vänta ett tag till...




Därefter var det dax för dagens höjdpunkt, Ärtsoppa.
Jag var så hungrig att jag glömde ta kort, men hur ärtsoppa ser ut vet väl alla. Den gör sig inte på bild...

Såte tre o fyra satt jag på pass. Men inte läge att slappna av när man har ca 20 meter till vasskanten där rävarna förväntas komma.


Kommer räven smygande får den syn på mig innan den kommit fram, kommer den springande går det som en röd blixt och sedan är ögonblicket över.

Men efteråt skulle det visa sig att jag gott kunde ha sovit i stället. Ingen räv syntes till under hela jakten.

Dock en snöplig incident med en hund som slitit sig från husses koppel. Den kom i vackert drev från grannmarken med två älgar framför sig. Vi gjorde halt i drevet för att försöka koppla hunden. Detta lyckades på bekostnad av en hand som blev ordentligt biten. Man ska inte närma sig okända hundar...
Allt löste sig utan groll, hoppas han som blev biten får en flaska singelmalt av hundägaren.

Förutom detta var det en helt underbar dag.

Funderingar om Powertrax.

Om jag har förstått saken rätt så förhindras ena axeln att rotera långsammare än den andra, och ingen axel roterar långsammare än vad kardanaxeln gör minus utväxlingen.
D.v.s. med en vanlig diff i kurvtagning behåller bilen sin fart, innerhjulet går långsammare och ytterhjulet snabbare.
Med en Powertrax förhindras detta så att innerhjulet behåller sin fart, bilen går lite fortare och ytterhjulet frikopplas och rullar ännu fortare.
OBS!!! Jag vet inte om det är så här, det är en fråga bara...

Om jag försöker med en skiss i stället.  Dom tre övre bilderna föreställer öppen diff vid högersväng. Första i 2wd rakt fram, andra 2wd högersväng och tredje 4wd högersväng.

Gul färg är bibehållen fart, grön är lägre fart och röd är högre fart.



Dom tre undre bilderna föreställer med Powertrax.

Första 2wd rakt fram, andra 2wd högersväng och tredje 4wd högersväng.

Min största fråga är, vad händer med fördelningslådan?


Fler funderingar kring innehållet i Powertrax...

Första bilden motsvarar lugn körning rakt fram, andra bilden lugn körning högersväng och tredje bilden motsvarar kraftigare gas rakt fram eller sväng.


En fråga till:
Palla upp bakaxeln så båda bakhjulen hänger fritt i luften.
Läggi en växel och låt bilen gå på tomgång.
Med öppen diff kan man nu stoppa det ena bakhjulet för hand, varpå det andra bakhjulet kommer rotera med dubbel fart.
Med diffbroms går detta också, men betydligt tyngre.
Vad händer i detta fall med en Powertrax monterad?
Min hypores: Det går inte. Det hjul med mest rullmotstånd får all drivkraft.
Svar:______________