Lyfta av dörrarna första gången.

Då kan det gå väldigt trögt att lyfta av dem från gångjärnen.
Så här gjorde jag:
Lossar de undre skruvarna i gångjärnen, ganska stor Torx.
Hissar ner elhissarna.
Lossar kontaktstycket.
Lossar dörrstoppen.
 
Sedan blir det knepigare om man inte har några hjälpande armar.
Jag ställde en stol under den öppna dörren, ställde en domkraft på stolen och vadderade den med en vante.
Så vevade jag upp domkraften tills gångjärnen var avlastade.
OBS! Lyft inte av dörren med hjälp av domkraften!
 
 
 
Sedan lossade jag gångjärnen från karmen med början nerifrån.
När jag lossade den sista, översta skruven, balanserade jag dörren på domkraften.
 
 
Ställ dörren på mjukt underlag och lirka loss ett gångjärn i taget. Det kan gå väldigt trögt.
När det är gjort så slipade jag tappen med lite fint sandpapper och borrade upp hålet för tappen lite grann. Jag tog 10,5mm borr och lirkade lite.
Jag vill inte riskera att dörren kommer glappa, då blir det så nervöst vid besiktningen.
Ta en liten bit i taget och prova tills den glider på lätt med ett visst motstånd.
 
 
Så skruvade jag fast gångjärnen i Jeepen, smorde med lite fett och hängde tillbaks dörrarna.
 
Nu går det lätt att lyfta av dem i framtiden, när lusten faller på.
 
 

Botkyrka Motorklubb storträff 2021 05 21-23

Den första "riktiga" terrängkörningen med Jeepen, alltså där jag luftar ur däcken och lossar krängningshämmarstagen.
 
Stortäff betyder flera dagar med övernattning. Men mitt uppe i en intensiv period med jobbet så orkade jag inte planera så mycket. Tält o tandborste fick räcka, resten löser jag vartefter. Limpa med mjukost och kaffekit måste givetvis med, frukost är viktigt.
Kallt o fuktigt i tältet första natten men hyffsat bekvämt tack vare dubbla liggunderlag och riktiga kuddar. Nästa natt sov jag i Jeepen, backade ner den i en slänt för att få bekvämare lutning på ryggstödet. Men det var inte särskilt bekvämt.
I April fyller jag 50, då önskar jag mig en husvagn. Lägg gärna det på minnet...
 
Jag har svårt att slappna av när jag kör där det är mycket hårda stenar som kan vara elaka under bilen och i kombination med obekväm sovställning så hade jag ont i huvudet på söndag morgon.  Jag ber om ursäkt att jag inte sade adjö ordentligt till alla, men jag behövde komma hem till min säng...
Men skit i det nu, det är körningen som är det roliga. Det blev lite av en JK-U chock...
 
Jag har ju en höjd cool Jeep med stora däck, 2,5" höjning och 33" däck. Den är stor och cool här hemma. Men på Botkyrka bland typ 5" höjda Jeepar med 37" däck så blir min till en liten plutt.
Men jäklar anamma, den hängde med riktigt bra tycker jag. Måste bero på en oerhört skicklig chaufför.
 
Korta videoklipp finns på Youtube. Använd sökord Jeepetorp BMK 210522.
 
Om ni undrar varför just tians nyckel alltid saknas i verktygssatsen, så har jag svaret här. Den sitter i kaffekoppen...
 
On the way...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En krökt styrdämpare gjorde det omöjligt att svänga till höger, så lite mekande med viss hjälp av små människor behövdes. Kanske dags att uppgradera till grövre styrdämpare och ett relocation kit när man ändå håller på...
 
 
 
 
Vilken tur att man inte måste tycka likadant som andra. Lätt att komma åt att göra rent innanför fälgarna är det i alla fall...
 
... och reservhjulet tycker jag är mycket snyggare. Faktiskt jäkligt snyggt.
 
 
 
En kort stund var det så pass bra väder så jag kunde cabba ner, men det blev strax dags att lägga på taket igen när åskan började mullra.
Förmodligen fullt utflexat...
 
... eftersom bakhjulet hänger i luften.
 
Svårt att få fram på bild hur brant det är...
 
... men jämför man med träden så får man en någorlunda uppfattning.
 
Så avslutar jag med den obligatoriska skaderapporten:
LED ramp under nummerplåten är inte optimalt vid terrängkörning, det är nog aldrig optimalt. Men den höll, det var bara fästena som vek sig och skylthållaren som behöver riktas om lite.
Lite ny underredsmassa behövs på ett par ställen, men annars gick allt bra.