Badtur med Greepen.

En härlig dag med sol, bad och stickande insekter.
Till att börja med ska man ju hitta en lämplig färdväg, men det var ganska tort i markerna så det gick ju bra.

Här nånstans blir nog bra att åka.


Jo då, det gick att komma fram. Greepen är riktigt kompetent, men med tanke på att en varm Jeep drar till sig så mycket bromsar så får den parkeras en bit ifrån filten.


Vi tog med parasollet, men det fanns gott om skugga under tallarna. Även kottar och barr som sticks under fötterna.


Kolla vad många fiskar...


Bäst att skrämma iväg dom först...


Ja, det gick...






Objects in mirror are... a boat, maybe...




Kliver man inte på kottar eller barr, så är klippan brännhet...




Jag står på klippan och riktar kameran mot SO...


S...


SV...


V... Tvärs över viken ligger Ängsö.


Och NV. Längst bort i bild är utloppet från Sagån.


Vad kan Lukas ha för framtida yrkesplaner, om han poserar så här när kameran kommer fram...






Dax för hemfärd. Bara att följa förmiddagens spår... Här var det nog, eller...
"Vägen" blir ju inte direkt bättre efter att vildsvinen haft kalas i fårhagen.


Här var det, det syns på däckskrapet på roten...

Greepen sträcker på sig...

Bladfjädrarna bak var lite säckiga och behövde bytas ut. Nya blad kostar 1250 kr/st, men jag köpte en begagnad sats med två bladfjädrar, två framfjädrar och fyra stötdämpare, för 1500 kr.
Den satsen höjer Jeepen med ca 3 tum.

Blad o dämpare bak är utbytt...


Behöver jag byta fram också, kanske?

Jo, visst blev det bättre när den höjdes fram också...










Och här kommer den ca 20 cm längre än KJn. Men det är utan krängningshämmare förstås...




Fast när man kommer upp till ca 80-90 km/h så beter den sig som en nybadad hund. D.v.s. den ruskar på sig ganska otäckt.
Det blir nog en rejäl justering i framvagnen innan man ger sig iväg på nån längre tur...

Kardanvinklarna bak. Främre korset före sänkning av fördelningslådan...


Efter sänkning av fördelningslådan.


Bakre korset före sänkning...


Och efter sänkning av fördelningslådan.


När fördelningslådan skulle sänkas så lossnade en mutter som skulle varit fastsvetsad inne i ramen.
För att komma åt det skar jag upp en kil i ramen...


Skruvade sedan ihop allt och svetsade fast muttern i ramen igen. Och sedan var det bara att svetsa för allt vad säkringen orkade.
Klart...


Nu är panhardstaget fölängt med ca 8-10 mm. Franvagnsinställningen var väl bara 4-5 cm fel!!! Men nu går den lika fint som innan jag började skruva på den.
Kvarstående arbete:
Montera tillbaks krängningshämmarna. KLART.
Dra fast de övre/bakre skruvarna till bladfjädrarna. KLART.
Svetsa fast bromsrör/slang konsolen bak. KLART.

Här med "nya" vinterdäcken monterade. Dom får nog sitta på tills offroadsäsongen är över, eller så blir det hjulskiftardax på fredagskvällarna... Cooper Discoverer S/T 31" x 10,5" x 15".


Eftersom jag inte får svetsa i det 400 år gamla stallet som jag har till garage, så är ett 3x6 meters partytält väldigt uppskattat i duggregn...

Midsommar 2009

Klockan tre såg det inte lovande ut att duka utomhus.




Man klockan sex så var det dukat utomhus, och grillen tänd.







Oljebyte i växellådan...






Jeep Club Sweden Bärgning på Gelleråsen -09

Jag måste ju börja med en liten rysare.








Jeepjensa var en halv sekund snabbare att svara på radioanropet under lunchpausen. Det var uppvisningskörning med en F1 från 1972, byggd till Ronnie Pettersson. Han körde bara tre GP med denna innan den byttes ut, för den var inte tillräckligt bra. Något vi såg prov på även i dag.

Nästa uppvisning var med Ferrari. Även då var Jeepjensa på hugget.







Det var dom bilderna som jag tyckte var viktigast. Nu kommer resten, och så småningom ska jag skriva lite också.







Hmmm, börjar bli dax att flytta på Porschen...


Ouff, det var nära.


Greger i full aktion.


Jeepjensa likaså.


Även persontransport går fint i en Jeep, speciellt välkommet i ösregnet.




För mycket regn på banan kan få racingbilarna att halka av, men Jeeparna bekommer det inte så mycket.


Här var det lite mycket på en o samma gång.


Vy över min position.


I pausunderhållningen parkerade jag mellan läktaren och banan, så reklamen inte undgår någon...


Nån som inte har riktigt koll...


Vi anlände på torsdag kväll, Greger och jag. Jeepjensa kom på fredag morgon.
Funktionärsmöte kl 09, första tidsträning startade kl 10. Sedan gick det i ett kör, men vi kunde skicka ut en Jeep i taget vid lunchtid. Regnet fullständigt vräkte ner hela dan. Då var det ganska skönt att sitta i en varm o go Jeep med dieseldriven motorvärmare. Något som dom övriga funktionärerna var ganska sotis på...
Sista bilarna var klara strax efter kl 18, och vi samlades i husvagnen för att grilla. Det gick åt en hel del tändvätska innan det tog sig. Men resultatet blev bra, marinerad vildsvinsbiff och potatissallad. Stackars Greger som var tvungen att åka hem och sova i sin egna säng i stället för en dyngsur husvagn.

Lördag morgon var det gemensam frukost och genomgång kl 08. Kl 09 gick första starten. Tidsträning på förmiddan och tävling på eftermiddan. I hårnålen gick ett antal bilar av banan, så Jeepjensa hade fullt upp att dra undan dom i skydd. Vid något tillfälle hade vi alla tre Jeeparna på banan samtidigt med små raserbilar på släp. Att dom inte kan lära sig köra...
Vädret då. Uppehåll fram till kl 18:15 när bilarna hade kört färdigt. Grillen tändes återigen i regn, den här gången med hjortfilé på gallret.
Mellanöl och skitsnack i förtältet. Det var faktiskt riktigt trevligt.
Frammåt kl 01 på natten gav jag upp, och satte mig i bilen för att sova. Det var lite kallt, men jag kunde faktiskt starta motorvärmaren utan risk att den överröstade Jensas snarkningar...

På söndagen var det racing hela dagen. Regn på förmiddan, men det torkade snart upp på banan.

Bärgning efter bärgning. Jag var beradd att sitta och läsa en bok i jeepen, men det blev det aldrig tid till.
När jag hade lämnat av bärgningobjekten i depån så körde jag fram till "lineupen" för att köra ut på banan medans dom körde formationsvarvet. När jag kör så fort det bara går, ca 110-120 knyck på rakan, så åker dom andra och svänger fram o tillbaka för att värma däcken. Viss skillnad på väghållning...
Ja, det var nu på söndagen som Jensa bärgade klenoder under lunchpausen. Ska man toppa det så är det väl bara Spittfireflygplanet som skulle duga att bärgas.
Greger hade också aktiviteter nere i "Trösenkurvan". Massor av avåkningar. "Det var så pass att rovfåglarna började cirkulera ovanför" var det någon som sade.
I utgången av depåkurvan hände nånting, det stod helt plöttsligt tre kvaddade bilar där och det blev rödflagg.

Av naturliga skäl blev det inget fotograferande av min egen Jeep när jag bärgade, men det kanske kommer bilder från Greger, Jeepjensa och hans grabb.

Blandade bilder från banan:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Jeepjensa&cat=85632&image=688920/








Insynskydd.









He, he. Ja nu undrar visst en del varför det finns bilder av ett insynskydd, och vad man ska ha ett sådant till.
Jag har det för att det följde med Jeepen när jag köpte den, jag lägger bilderna här för det är en annan Jeepfreak som kanske vill köpa mitt insynskydd, och nu kan han se bilder innan han åker tio mil för att kolla. Smart va???
Det här inlägget försvinner så småningom, så haka inte upp Er på det.