Jaha, så har man spenderat två dagar i yttre rymden. Åtminstånde känns det lite som ett rymdskepp med alla mer eller mindre konstiga funktioner.
Nuvarande och ev. blivande defenderägare har fått känna på vad deras bilar är kapabla till.
Fantastiska terrängbilar som klarar allt...
...
...
...
Om det inte vore för att det kom lera på en höjdsensor, så den ställde ut massa varningar.
Eller en överhettad kontakt så den stängde av 4wd. Det var ju ändå hela 15 grader varmt.
Och så var det en koppling till en luftbälg som glappade så terrängbilen blev en lowrider.
Jag campade på plats i taktältet, bäst att passa på medans man faktiskt får vara utanför vägen.
När allt var klart, alla åkt hem och dammet lagt sig, så var det bara jag, tystnaden, min Jeep och en kvarglömd defender på plats. Jag tänkte att nu kanske det är dags att byta bil, jag hade ju nycklarna till den.
Fick jag den?
Men efter 20 minuter kom det tillbaks en defender med en extra chaufför för att hämta den.
Mitt omdöme om defender som terrängbil.
Tja, den tar sig ju fram ganska bra. Men med upphöjda luftfjädrar så blir den obekvämt stötig. Det skulle känts bättre att pysa ur lite luft ur däcken, men då hade väl TPMS gett varningsignaler. Kamerorna är ett fantastiskt hjälpmedel, synd bara att ground clear vieuw stängs av när terrängen blir knölig.
För 1,5 miljoner kr skulle jag nog köpt en Wrangler från 2007 och haft 1,3 miljoner kvar till uppgraderingar och bensin.
Axelpendling känner man ju igen, det är sådana lägen man letar efter.
Defendern lyfter ena hjulet ganska omgående, Jeepen klarar nog en meter upp innan något hjul lämnar marken. (Men det ärnog bara det som är bättre påJeepen)
Här var det förarbyte med kö för att provsmaka svenskproducerad störrom och Wagubiff. Så var det visst några sportdrycker man fick smutta på, bl.a. en med körtlar från bäver.
Det smakade faktiskt mycket bättre än vad som går att beskriva med text, med tanke på innehållet.
Här var mitt nattläger med både motorväg och järnväg inom några hundra meter. Öronproppar är fantastiskt bra att ha ibland.
Den här Defendern stog ensam och övergiven och nycklarna låg i min ficka. Ska jag byta?
Terrängkörning är ju kul, därför är det många som vill prova på det via t.ex. liveit.se.
Just den här dagen började som alla andra med några turer i skogen.
På ett ställe hade det blivit en lerig grop med en rot i ena kanten som gjorde att det var väldigt brant rakt upp i ca 50 cm.
Vänster hjul låg mot roten och hade bra fäste medans höger framhjul slirade i leran.
Då kopplas ABS systemet in som Traction Control och bromsar det slirande hjulet. Det har fungerat riktig bra förut men i dag blev det visst för tungt.
Ett ljudligt knäpp följd av ett rasslande ljud som lät dyrt, sedan var det bara bakhjulsdrivet.
Fram men vinschen och linka sig tillbaks till samlingsplatsen, så var terrängkörningen över för den här Jeepen.
Men fler kunder var på ingång så en fungerande Jeep måste fixas fram.
Lite märkligt när man förklarar att jag just skrotat min framaxel och genast finns det någon som vill låna ut sin Jeep. Tomas, Du är modig du...
Jeep Wrangler Sahara från 2007 har ju inte den starkaste drivlinan för offroad, så jag har skaffat förstärkta delar vartefter saker gått sönder.
Först blev det förstärkta drivaxlar Cromolly med större knutkors. Sedan var det kardanaxelns tur att bytas ut.
Men någonstans finns den ju, den svagaste länken.
I dag var det visst framdiffen.
Så som Jeepen används så skulle det sitta fint med Dana 60 och 5,13/1 axelutväxling. Men det lär väl kosta lika mycket som hela Jeepen.
En begagnad uppsättning axlar från en Rubicon skulle duga nästan lika bra, men det jag hittat hittills på marknaden har kostat 8000 euro, vilket skulle bli närmare 100 000 kr levererat, monterat och klart.
Det var prio 1 och 2. Prio 3 får väl bli att uppgradera det jag har men då nöja mig med 4,88/1 i utväxling samt diffspärrar.
Prio 4 blir att bara fixa till framaxeln med nytt innehåll. Det visade sig att den åtminstånde hade 4,10/1 utväxling, ett steg bättre än de flesta Sahara som har 3,73/1. Till följd av det så kan jag inte köpa en begagnad framaxel, för den kommer förmodligen ha fel utväxling.