Idre 2018

Så. Nu har jag lagat punkan på cykeln efter att vi kommit hem. Nu ska jag försöka sammanfatta veckan.
 
Söndag var resdag till Idre. Att åka till något är alltid roligt.
Mat o fikastopp med bad o kisspauser.
 
 
Äntligen framme och kan kasta längtansfulla blickar upp mot Städjans karaktäristiska topp. Undrar om det går att få med cykeln dit upp, och cykla ner...
 
Jo då, visst gick det att få upp cykeln. Men den var inte till mycket hjälp. Tur den är lätt.
 Fotograf: Håkan Jidetorp.
 
Nerför däremot, jäklar vad skoj. Jag fick stanna två gånger för att vila lårmusklerna. Både bromsar och stötdämpare var varma, bromsarna var riktigt varma.
 
Dom berömda bergsklättrarkusinerna har nått toppen av Städjan, världens högsta berg.... Sveriges högsta berg... Ett högt berg i alla fall...
Fotograf: Håkan Jidetorp.
 
 Tisdag och onsdag hade vi hyrt cyklar till Anna, Lukas och Hampus.
Och så hade jag med mig mina två, en till mig och en till Felix.
Förmiddagen flöt på i Skills Area, och barnen ökade på både skicklighet och självkänsla vartefter.
Så blev det dags att köpa glass och ta stigen runt fjället för att komma hem till lunch.
Men om man stärkt sitt självförtroende i spår man lärt sig känna väl, så är det lätt hänt att det går på tok i okända spår.
Anna slog omkull på väg till glassköpet...
 
Så hon och Cathrine åkte sittlift upp till toppen medans jag och grabbarna trampade på mot stugan i Grängesåsvallen.
 
Men så var det det där med okända stigar.
Lukas kom lite snett ur ett gupp och var på väg ut i skogen. Han började skrika AJ AJ AJ redan innan han tog mark.
Som en pingvin gled han på magen, fast på grus i stället för is. Med cykeln på ryggen.
När man ligger fem meter efter så känner man sig ganska maktlös just då. Jag som ändå såg redan i ingången i hoppet att det går snett...
Ont hade han, och han ville aldrig någonsin cykla mer.
Men efter en snickers och lite vila så var han den första att säga att det är dags att cykla vidare. Blodig, smutsig och hungrig...
 
På eftermiddagen ville inte Felix cykla mer, så då fick Stor-Lucas ta över min hard tail.
På onsdagen fick han även prova min fulldämpade cykel.
 
Själv hann jag bara med ett toppbesök med tillhörande downhillspår.
 
https://m.youtube.com/watch?v=ldXsnO4BIi8
 
https://m.youtube.com/watch?v=LvjWP4esg8E
 
Torsdagen var det lite lugnare, så jag tog en promenad upp på Städjan bara för mig själv.
På eftermiddagen tänkte vi åka båt i Grövelsjön, men kom lite för sent.
Så det bokade vi in till fredagen i stället.
Riktigt skönt att bara sitta o slappa ett tag...
 
På fredag eftermiddag blev det den hett efterlängtade hinderbanan. Anna gick mellanhöjdsbanan medans Lukas, Hampus och Cathrine tog den hissnande höghöjdsbanan. Tio meter hög på sina ställen!!!
 
 
 
 
https://m.youtube.com/watch?v=w_LmZRx1-rY
 
 
Grymt imponerande!!!
 
 
 
https://m.youtube.com/watch?v=IQ3Lj4iVaY0
 
 
https://m.youtube.com/watch?v=tdBXJ5uN28w

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback