Sandlycke, 140628

Jag tog med alla barnen för att mysåka lite terrängkörning. Bara för att lufta Jeepen där den egentligen hör hemma.
Så var i alla fall tanken, men verkligheten blev en annan.
Efter bara ca 20 minuters körning kom vi fram till en vattenfylld passage. Jag har kört där förut utan problem. Men för säkerhets skull körde jag med vänsterhjulen uppe på gräsytan. Men någon har visst kört där och grävt djupare hål, så Jeepen började luta lite otäckt mycket. Jag ville inte lägga den på sidan i meterdjupt vatten med fyra barn fastspända i säkerhetsbälten.
För att undvika det körde jag ner i vattnet med båda framhjulen, och därmed var dagens terrängkörning över...
 
 
Luftintaget till motorn sitter högt placerat, precis under motorhuven. Tyvärr i höger framkant.
När jag märkte att jag satt fast lade jag i neutral, för att dra fram vinschvajern. Än så länge var luftintaget över vattenytan, men lerabottnen var mjuk. Jeepen sjönk ytterligare några cm och fick en kallsup. Som tur var gick motorn på tomgång, annars kan det hända riktigt dyra saker.
 
 
Fördelen med att köra på arrangerade terrängträffar är, förutom att det är lagligt, att det finns hjälpsamma människor i närheten.
Det dröjde inte länge förrän en Volvo TGB 11 kom till undsättning.
Först försökte vi vinscha Jeepen bakåt med Volvons stora Warnvinsch. Men den orkade inte.
Vi kopplade om via brytblock för att fördubbla dragkraften, men det hjälpte inte mycket.
Dags att testa min nyinköpta ryckstropp från Biltema. En ryckstropp är ungefär som en lång bogserlina, fast den är lite elastisk.
Och visst funkade den fint. Det visade sig att Mooser kan svetsa hållbara schackelfästen. Vid varje ryck kom Jeepen en dm närmare fast mark. 20 kraftiga ryck senare var den uppe.
 
Startförsöken var lönlösa, motorn var tvärstum. En titt i luftfilterbehållaren var dyster. Precis proppfull med vatten...
Bort med den.
Tändstiften skruvades bort för att tömma cylindrarna från vatten. Jag körde några sekunder med startmotorn tills det slutar se ut som sex små fontäner i motorn...
På med tändstiften igen, och BRUMMM:::
F-N så gott, den funkar.
Men tyvärr gick några tändkablar av, så den misstände lite väl mycket på vägen hem. Men med så mycket lera i däcken satte obalansen stopp för farter över 60 km/h i alla fall.
 
Tack till:
Ni i Volvon som drog loss mig, samt min son Felix som sprang för att hämta er.
Du i Jeep Cherokee Shiefen för lån av tändstifthylsa.
Ni andra som hjälpte till att skruva tändstift.
Min kära sambo som tar hand om leriga kläder. (Både Anna och Lukas ramlade i leran).
 
Golvet framför höger framstol...
 
Tändkablarna är nu utbytta, och golvmattorna hänger på tork.
Luftfiltret är tillfälligt ersatt med en bit frottéhandduk, i väntan på att jag kommer på hur jag vill ha det i framtiden. Snorkel kanske...
PS. Kompressorn funkar tydligen som länspump...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback