Nya Jeepen hittar på saker...

Som till exempel att imitera Land Rovers komfort...
Hur Då?
Jo, om man monterar en 2" höjsats, lägger distanser under genomslagsgummit så är allt frid o fröjd. När man sedan demonterar höjsatsen, men lämnar kvar distansen så blir den inte helt bekväm i guppen...

På bilden är Jeepen olastad och helt plan... Genomslagsgummit något hoptryckt... Vägbulor tjohooo-Aj!!!


Dessa är nu demonterade, och jag njuter än mer av att köra Jeep...

Som t.ex. i Tisdags när nya hinder på terrängbanan skulle provas...

Först prova nya stockbron...

http://www.youtube.com/watch?v=n_1saZFbqM4

Det gick bra.

Jeep sägs klara 45 graders sidolut, så det är väl bara att lita på det och clinometern. Första turen på rampens högra sida (Norra) gick bra, endast 41 grader. Men eftersom det inte är helt plan mark blir rampens andra sida (södra) lite värre.





Vid 46 grader stannade jag en stund för att bli fotograferad av Stefan "Ullmenkott" Pettersson.



För er med öga för detaljer så ser ni kanske att vänster bakhjul ännu inte klättrat hela vägen upp. Vilket varken jag eller Stefan tänkte så mycket på. När bakhjulet fick kontakt med rampen, och därmed lyfte Jeepens vänstersida lite mer, så stannade clinometern på 48 grader!!!



Mycket lugnt och långsamt sträckte jag mig efter växelspaken, lade i backen och smög av rampen... Allt gick bra, och nu vet jag att reservdunken inte läcker...

Kommentarer
Postat av: domeniq

hej! har följt och letat lite i forumet för jeepar om bränsle förbrukningen per Mil för Jeep Cherokee 3.7L, 4wd auto. Hittar inte detta! =( har du koll?

2012-04-22 @ 22:48:25
Postat av: Magnus Jidetorp

Inte helt koll på det. Jag hade en 2,8 CRD, som drog ca 1,1-1,2 l/mil.

Du ska nog vara nöjd om Du kommer ner till 1,3 med bensinmotorn.

Wranglern är tyngre, högre luftmotstånd, större däck och större motor. (3,8l)

Den snittar jag på mellan 1,3 och 1,5 l/mil normal körning.

Den blir riktigt törstig i farter över 100 km/h eller med stora tunga släpvagnar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback