Funderingar om Powertrax.

Om jag har förstått saken rätt så förhindras ena axeln att rotera långsammare än den andra, och ingen axel roterar långsammare än vad kardanaxeln gör minus utväxlingen.
D.v.s. med en vanlig diff i kurvtagning behåller bilen sin fart, innerhjulet går långsammare och ytterhjulet snabbare.
Med en Powertrax förhindras detta så att innerhjulet behåller sin fart, bilen går lite fortare och ytterhjulet frikopplas och rullar ännu fortare.
OBS!!! Jag vet inte om det är så här, det är en fråga bara...

Om jag försöker med en skiss i stället.  Dom tre övre bilderna föreställer öppen diff vid högersväng. Första i 2wd rakt fram, andra 2wd högersväng och tredje 4wd högersväng.

Gul färg är bibehållen fart, grön är lägre fart och röd är högre fart.



Dom tre undre bilderna föreställer med Powertrax.

Första 2wd rakt fram, andra 2wd högersväng och tredje 4wd högersväng.

Min största fråga är, vad händer med fördelningslådan?


Fler funderingar kring innehållet i Powertrax...

Första bilden motsvarar lugn körning rakt fram, andra bilden lugn körning högersväng och tredje bilden motsvarar kraftigare gas rakt fram eller sväng.


En fråga till:
Palla upp bakaxeln så båda bakhjulen hänger fritt i luften.
Läggi en växel och låt bilen gå på tomgång.
Med öppen diff kan man nu stoppa det ena bakhjulet för hand, varpå det andra bakhjulet kommer rotera med dubbel fart.
Med diffbroms går detta också, men betydligt tyngre.
Vad händer i detta fall med en Powertrax monterad?
Min hypores: Det går inte. Det hjul med mest rullmotstånd får all drivkraft.
Svar:______________




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback