Penetreringstest jaktgevär.

Jag fyllde vattendunkar med vatten och lät dessa frysa till is.
Dunkarna placerades med ca 1-2 cm mellanrum.
Avstånd mellan mynning och första dunken är ca 7 meter.

Resultat:
.30-06 Lapua Mega 13 g, ca fyra cm in i den tredje dunken.
.30-06 Norma Oryx 13 g, ca fyra cm in i den tredje dunken.
.30-06 Norma Vulkan, ca en cm in i den tredje dunken. Den patronen är inte fabriksladdad.
7X57R Norma Oryx, ca fyra cm in i den tredje dunken.

http://www.youtube.com/watch?v=2ODiuD5sptE

Penetreringsdjup fyra cm.


Lapua Mega utskuren ur den tredje dunken...


Utgångssidan på första dunkarna. Från vänster, .30-06 Lapua Mega, Norma Oryx, Norma Vulkan, 7X57R Norma Oryx och den sista dunken besköts med hagel US3 från 15 meters håll.


Utgångshål Lapua Mega.


Utgångshål Norma Oryx.


Utgångshål Norma Vulkan.


Utgångshål 7X57R Norma Oryx.


Från vänster: Lapua Mega, Norma Oryx, Norma Vulkan, 7X57R Norma Oryx.


Lapua Mega.


Norma Oryx.


Norma Vulkan.


Norma Oryx.










För jämförelse tog jag ett hagelskott från ca 15 meters håll. Dessa gick nästan igenom isblocket i den första dunken, men inte igenom helt.



Kommentarer
Postat av: Crille68

Hej!

Har kikat in i din blogg ibland men varit lite dålig på att kommentera...

Imponerande vad lika de olika kulorna trängde in i dunkarna.

När jag ser resultatet är jag glad att jag har 30-06 som jag skjuter med vulkan. Jäklar vad fina svampar de blev - stora och rejäla! :) Jag har aldrig sett någon av mina då det alltid blivit genomskott pga otillräcklig storlek på viltet! :D

Postat av: Pertan

Vulcan ser ju faktiskt bättre ut än vad jag trodde, kör med den sen i fjol när mega kulorna tog slut, både i 308 o 9,3, levererar faktiskt väldigt bra i 308, 9,3 har jag inte provat än.

2011-01-10 @ 19:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback