Bogserjeepar på Gelleråsen, Velodromloppet.

Tredje året i rad som medverkande från Jeep Club Sweden kör bogserjeepar under Velodromloppet med veteranraserbilar.
Men dom verkar inte så duktiga på att ordna bra väder...
I år hade dom ordnat med en stuga åt oss, men Lars råkade ha husvagnen med i alla fall. Så vi hade ju gott om plats i alla fall.

Fredagens aktiviteter började inte förrän klockan nio, med första start klockan tio.
Dessutom hade dom miljötillstånd endast till klockan sex på kvällen, därefter skulle banan vara tyst.
Växlade väder mellan sol o regn bidrog till ett antal avåkningar, jag tror vi hade nio bogseringar den dagen.

På lördag skulle Jeepjensa anlända, men han fick motorkrångel i Västerås och kunde inte vara med. Men vi klarade uppgiften galant med tre Jeepar.
Tidsträning på förmiddagen och tävling på eftermiddagen. Antalet bogseringar tappade jag räkningen på.

Söndagen bjöd på bättre väder, och bilarna höll sig på banan lite bättre. Inte så kul om man sitter o väntar på att få bogsera, men rackarns vilken fart det blev på räserbilarna när asfalten var torr.
Fast dramatiskt värre i första starten. Soligt o fint, formelbilar på banan. Då blir det inte mycket att bogsera tänkte jag och började lyssna på ljudbok. På funktionärsradion ropades plötsligt "Oj, oj, oj. Rödflagg, rödflagg, rödflagg!!!"
Fyra bilar krachade i starten, varav en for ett par meter upp i luften. Inga personskador som tur var.
Men ett antal bogseringar blev det i alla fall.
Sista heatet avslutades storartat med en var sin bogsering.

Pappas Jeep måste bli fin innan den ska ut på banan. Lukas tvättar.


Vila efter väl förättat värv.




Alla tre Jeeparna hade likartat däckmönster, men från tre olika däcktillverkare.
Marshal, BF Goodrish och Cooper.


Lars drar på, eller av kanske...


Dax att dra...

Foto Lars



Greger ute o motionerar hundkojan.


Med Ludvig och Solan på taket kan ingen räserbil i världen köra om.



Foto Lars


Foto Lars



Tänk om man fick lite förvarning innan dom tänker sladda av. Då hade jag hunnit kliva ur Jeepen.














Men föraren verkade oerhört nöjd trots avåkningen.


Spåren efter en formelbil som plöjde ner nosen i sanden. Det blev t.o.m. sandskvätt med alla fyra STT däcken.


Haverier o avåkningar som inte behövde Jeephjälp.




Eller av andra uppenbara orsaker inte gick att bogsera.


Då får det bli skamplattan.


Den här läckte för mycket olja, och fick därför inte bogseras. Plattan till den också.


Brand o rödflagg. Elden släcktes och Lotusen var med igen nästa dag.


En till med brusten hjulupphängning.


Solan Gundersen.


Ludvig.


Startlinje för diverse räddningsuppdrag.




Vy från min position.
http://www.youtube.com/watch?v=xp1oHqt5rNw

Racing kan visst utövas med dom mest skiftande fordonslag.


Kul att se Ford Escort köra om Porsche. Även om det just här behövdes en liten tackling.




Ful, men charm till tusen. På bakluckan står det "Actual size"


Ännu fulare, och helt utan charm.










Notera vart växellådan och utgående kardan med knutkors befinner sig. Om nånting brister blir föraren kastrerad...




Kommentarer
Postat av: Majk

Solan & Ludvig?! Vem hade dessa dyrgripar? Vart får man tag på dom?

Ser ut som ni hade en trevlig helg med en del bogseringar trots allt.

2010-06-21 @ 18:09:04
Postat av: Lasse

S & L var mina :) De är köpta på en racedag i Norge. Caprinos förlag var där och visade upp Il tempo gigante i 1:1, alltså den riktiga bilen. Maffigt! De sålde också div. Flåklypagrejer, bl a de pratande dockorna som passade bra på taket denna dag!

2010-06-22 @ 15:56:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback