Xljus
Dax för montering av Xtraljus. men ska det bli tre eller fyra st?


Sedan kommer funderingar på hur jag fäster dom. Det är ju inte skoj att borra hål i en ny bil, men monteringsplattan för att fästa bakom nummerplåten gör att lysena hamnar så långt fram.
Tål att grubbla på..................
Men nu, sista november -08 sitter det en winch i vägen så det får bli fler men mindre lampor på taket.
Kablaget drog jag genom takrailskonsolen...

Skruvade loss tätningslisten så kablarna fick plats därunder...

Drog sedan kablaget in i motorrummet via befintliga hål.



Fiskade fram en kabelstam ur konsolen.

Takräcket ska ju även gå att använda till just takräcke, varför lysena måste hänga under thulebågen. Eftersom dom är lite för stora så måste jag höja bågen. Varför göra det krångligare än nödvändigt...
Det kommer att hamna fler lyktor både framför och bakom höjkonstruktionen, så det kommer förhoppningsvis inte att synas i framtiden.



Dessa lyktor bytte jag till mig mot mina stora runda. Dom här hade suttit på en Gelendewagen, som förmodligen har 24 V system, så jag måste köpa nya glödlampor. Än så länge har jag bara monterat tre glödlampor, men ska justera in riktningen lite noggrannare när alla lyser. Därefter ska det monteras ytterligare två likadana lyktor fast med ett annat glas som sprider ljuset mera. Plus två arbetsstrålkastare som ska riktas bakåt, kanske går att ha dom i samma båge. Men det får bli om ett par veckor eller så. Buntbanden ska bytas till svarta, inte bara för syns skull utan även för att dom vita inte är väderbeständiga. Det vore ju tråkigt om dom skulle brista om så där tio år eller nåt... Fortsättning följer....


Sedan kommer funderingar på hur jag fäster dom. Det är ju inte skoj att borra hål i en ny bil, men monteringsplattan för att fästa bakom nummerplåten gör att lysena hamnar så långt fram.
Tål att grubbla på..................
Men nu, sista november -08 sitter det en winch i vägen så det får bli fler men mindre lampor på taket.
Kablaget drog jag genom takrailskonsolen...

Skruvade loss tätningslisten så kablarna fick plats därunder...

Drog sedan kablaget in i motorrummet via befintliga hål.



Fiskade fram en kabelstam ur konsolen.

Takräcket ska ju även gå att använda till just takräcke, varför lysena måste hänga under thulebågen. Eftersom dom är lite för stora så måste jag höja bågen. Varför göra det krångligare än nödvändigt...
Det kommer att hamna fler lyktor både framför och bakom höjkonstruktionen, så det kommer förhoppningsvis inte att synas i framtiden.



Dessa lyktor bytte jag till mig mot mina stora runda. Dom här hade suttit på en Gelendewagen, som förmodligen har 24 V system, så jag måste köpa nya glödlampor. Än så länge har jag bara monterat tre glödlampor, men ska justera in riktningen lite noggrannare när alla lyser. Därefter ska det monteras ytterligare två likadana lyktor fast med ett annat glas som sprider ljuset mera. Plus två arbetsstrålkastare som ska riktas bakåt, kanske går att ha dom i samma båge. Men det får bli om ett par veckor eller så. Buntbanden ska bytas till svarta, inte bara för syns skull utan även för att dom vita inte är väderbeständiga. Det vore ju tråkigt om dom skulle brista om så där tio år eller nåt... Fortsättning följer....
Fixa lastutrymme i en jeep KJ
Det är inte lätt att få plats med all utrustning som man behöver. Men med lite plywood mm så ordnar det sig.

Stegen är ordentligt fastremmad, så man inte får den o nacken när man bromsar.


Förvaring av takräcken, med extra lastremmar lätt åtkomliga.

Samtliga bitar hålls ihop med hakfästen, så det är ganska enkelt att plocka bort hyllorna om familjen ska med.
Men ett baksäte är fortfarande brukbart.

Ficklampan känns tryggt att ha i närheten. Maglite D6.

Och så familjeutflykt.
Får barnvagnen plats?

Ja, faktiskt.

Men inte kul att jämföra med Passaten.

Så till hårda fakta.
Lastlängd "jeepers way"

Gott om plats.....

Övriga "jeepersmått".


Mätmetoden kallar jag för "positivt tänkande"
Men så här ser verkligheten ut.





Stegen är ordentligt fastremmad, så man inte får den o nacken när man bromsar.


Förvaring av takräcken, med extra lastremmar lätt åtkomliga.

Samtliga bitar hålls ihop med hakfästen, så det är ganska enkelt att plocka bort hyllorna om familjen ska med.
Men ett baksäte är fortfarande brukbart.

Ficklampan känns tryggt att ha i närheten. Maglite D6.

Och så familjeutflykt.
Får barnvagnen plats?

Ja, faktiskt.

Men inte kul att jämföra med Passaten.

Så till hårda fakta.
Lastlängd "jeepers way"

Gott om plats.....

Övriga "jeepersmått".


Mätmetoden kallar jag för "positivt tänkande"
Men så här ser verkligheten ut.



