Byte av topplockspackning
Kylvätskan försvann, och en titt på oljestickan visade vart den tog vägen.
Jag beskriver här hur jag går tillväga, tips och komentarer är mycket välkommna då jag aldrig har bytt någon topplockspackning förut.
Jag började med att tömma motorn på olja och vatten.
Innan jag plockar bort något så säkerställer jag att jag vet vart det ska sitta någonstans.
Alla skruvar som monteras bort ska ju hamna på samma ställe igen, så jag stoppar tillbaks dom i sina skruvhål om dom inte blir i vägen för något annat förstås.
Visst kan det vara oljigt och skitigt i en motor, men det här ser inte bra ut. Påminner om tjära. Undrar om det beror på att motorn har gått varm och oljan har bränts. Usch.
Så var toppen borta. Äntligen!
Bordet dukat med lite godis som har passerat bäst före datum.
Stilstudie på toppen från botten.
Sexans cylinder var sotigare än dom övriga.
Kolla kylkanalerna, inte mycket vatten som kan komma igenom där inte.
Kan det bero på att det var läckage på den här, vad nu det är för något?
Spridare skulle jag villja kalla den, men det låter som till en dieselmotor.
Det har luktat bensin om motorn när man körde, det kanske beror på detta?
På grund av hur det såg ut runt ventilerna så öppnade jag oljetråget också. Oljan såg ju ut som man kunde förvänta sig.
Vatten i oljan.
Men motorn såg riktigt fin ut. Om man jämför med överdelen alltså.
Toppen tvättad och ren.
Men vad är det här för skåror? Har den slagit i nånstans vid ett tidigare tillfälle, eller ska det vara så?
Nya packningen på plats.
Såna här var det med i sotningssatsen, men vad är det för något och vart ska dom sitta. Det är två olika modeller, med sex av varje sort.
Alldrig får man vara riktiigt nöjd, en spricka i underkant av motorn.
Min gissning är att den fått ett slag innifrån på något sätt, eftersom sprickorna bildar ett V åt det hållet.
Fortsättning följer.
Jag beskriver här hur jag går tillväga, tips och komentarer är mycket välkommna då jag aldrig har bytt någon topplockspackning förut.
Jag började med att tömma motorn på olja och vatten.
Innan jag plockar bort något så säkerställer jag att jag vet vart det ska sitta någonstans.
Alla skruvar som monteras bort ska ju hamna på samma ställe igen, så jag stoppar tillbaks dom i sina skruvhål om dom inte blir i vägen för något annat förstås.
Visst kan det vara oljigt och skitigt i en motor, men det här ser inte bra ut. Påminner om tjära. Undrar om det beror på att motorn har gått varm och oljan har bränts. Usch.
Så var toppen borta. Äntligen!
Bordet dukat med lite godis som har passerat bäst före datum.
Stilstudie på toppen från botten.
Sexans cylinder var sotigare än dom övriga.
Kolla kylkanalerna, inte mycket vatten som kan komma igenom där inte.
Kan det bero på att det var läckage på den här, vad nu det är för något?
Spridare skulle jag villja kalla den, men det låter som till en dieselmotor.
Det har luktat bensin om motorn när man körde, det kanske beror på detta?
På grund av hur det såg ut runt ventilerna så öppnade jag oljetråget också. Oljan såg ju ut som man kunde förvänta sig.
Vatten i oljan.
Men motorn såg riktigt fin ut. Om man jämför med överdelen alltså.
Toppen tvättad och ren.
Men vad är det här för skåror? Har den slagit i nånstans vid ett tidigare tillfälle, eller ska det vara så?
Nya packningen på plats.
Såna här var det med i sotningssatsen, men vad är det för något och vart ska dom sitta. Det är två olika modeller, med sex av varje sort.
Alldrig får man vara riktiigt nöjd, en spricka i underkant av motorn.
Min gissning är att den fått ett slag innifrån på något sätt, eftersom sprickorna bildar ett V åt det hållet.
Fortsättning följer.
Kommentarer
Postat av: Mattebigge
Dom där prylarna med 6 av varje är ventiltätningar..
Postat av: Möller
Tjena!
Anledningen till att toppen ser ut så är förmodligen för att motorn gått på fulolja som har gått varmare än vad den klarar, då koxar det igen och bildar såna fina beläggningar.
Undran, planade du toppen innan du satte dit den igen?
Mvh
Möller
Postat av: Jeepetorp
Nej, jag bara skruvade dit den. Verkar funka bra.
Postat av: DjLoop
Halloj!
Snyggt jobbat : )
Om du bytter toppackning på en volvo eller något som gått varm eller dylikt så plana topen på just jeep behövs det nästan aldrig då topen är i gjutgärn och väldigt stadig. På en volvo "viker" dom sig och blir då inte helt plana.. Så då brukar man behöva plana skiten.. Men som sagt det är mästadels alu...
Mvh Lorens
Postat av: SpeedKing
Dom små hattarna är ventiltätningar.
Lycka till//John
Trackback