grisjakt

grisjakt

Hur gick det här till då?
Jo första snön kom samtidigt som det var fullmåne, så det var ju bara att passa på.
Har fått lov att jaga vildsvin på marken där jag bor, så det är nära och bra.
Det var första vildsinsjakten för mig och efter att ha passat ett par timmar utan resultat så åkte jag hemmåt.
Nåja, det var ju första försöket.
Men vad ser man vid ladan, stora mörka fläckar som rör sig!
Stannar bilen ca 150 m före och smyger mig fram, jodå det är vildsvin, vinden ligger rätt och det är perfekt kulfång mot betonggrunden.
Befinner mig på ca 30 m avstånd och väntar på att en kulting/unggris ska ställa sig lite vid sidan om de andra.
Flocken består av två vuxna djur och åtta mindre, ca 1-1,5 år gamla.
Efter en stund kommer en av de större grisarna väldigt nära, ca fem m bara. Men jag kunde inte avgöra om det var en galt, så den fick vara och jag hoppades att den inte skulle märka mig och varna resten av flocken.
Det gjorde den inte utan lommade iväg på egen hand.
Efter att ha stått helt silla i ca 30 min så gick en av de mindre grisarna lite vid sidan av de andra och visade hela bredsidan mot mig. Då small det och alla grisar sprang iväg utan att tveka en sekund, vilket annars rådjur kan göra.
Ja, resultatet ser ni ju. Det blev en liten galt som jag gissar att den vägde 35-40 kg levandevikt.
Det blev 13 kg tyngre frys i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback