Tillbehör och modifieringar

Här är lite ändringar från orginal.

Utan grill

Från början saknades grillen, så pinnar och annat kunde peta hål i kylaren.



ny grill

Jag köpte ett "stylinggaller" som klipptes till rätt storlek och bockades utåt i över och underkant.



kabelhål

Dessa kanter passar perfekt i plåtvecken i grillsargen, det är det enda som håller gallret på plats.
Här syns också hålet för kablarna till winchen.



lackad grill

Lackad i "orginalmönster".



lyckta

Backlamporna är monterade i orginal mutterstycke till nån sorts ögla för lastremmar.
Kablarna dras igenom taket via ett hål i railsen, precis framför mutterstycket.
Tätat med svart silicone, inte snyggt men det funkar.


snutt

Här kommer kabeln. Jag missade lite med borret, men det får duga.


tänd

Knapp o kontrollampa från biltema. Knappen klarar 30A, så det behövs inget relä.
Det fins ett stiftuttag i säkringsboxen som är märkt "Batt" där jag anslöt en matarkabel med hängsäkring s.k. fuselink.


lycktor

Kanske skulle ha tvättat bilen (förlåt, jeepen) först.



image138




image139


image140



image142



Krängningshämmare både fram och bak är demonterade för bättre flex.

Draget är monoflex HiRange för offroadfordon. Jag planerar att skaffa en extra HiRange-axel för att skära bort plattan och svetsa dit ett jordbruksdrag så högt som möjligt. Dels för att bogsera/bogseras och dra höskrindor o liknande, men mest som smutsskydd när man kör offroad med demonterat drag.

Kikar lite på diffspärr till framaxeln. Bak sitter det nån sorts diffbroms typ limited slip. (Orginal)
ARB Airlocker kostar nästan lika mycket som hela jeepen i inköp, så det lutar åt Powertrax Lockright eller liknande.

Hmm, kanske zebrarandig?

Billjud

125702-13

Vad är det här då?



125702-14

Verktygslåda eller?



125702-15

Coolt. Radio, CD och bandspelare.
Förvaring av CDskivor i locket, och antenn, trafo och batterier i botten.



125702-16

Antennfäste på baksidan och under locket. Bra med reflexer så man hittar den efter beachpartyt.

TT och andra träffar.

TT 20061014

Terrängtouring sandlycke 2006 10 14.

Några dagars regnande gjorde underlaget härligt utmanande.



125702-9
Fotograf Erik Lagerqvist.

Ett stenparti är alltid trixigt, aktar man bara styrstagen brukar det gå bra.



125702-2

Köbildning inför vattenhålet på norra fältet. Jag tror det är Bennys som står före min.


Jonas norra hålet
Fotograf Erik Lagerqvist.

Och här ser vi varför, Jonas lägger näsan i blöt.
Volvon som bogserar upp honom är den som gjorde gropen i april.
Den som gräver en grop åt andra får själv dra upp dom.



Sugga

Dagens största badade hela tiden i gyttja, precis som en riktig sugga.



Erik safarislut

Erik tar sista hindret i safarikörningen.



Uffe safarislut

Uffe i samma dike.



125702-17
Fotograf Uffe "Bojen"

Lergrop med branta kanter, då får man dra ut winchen.
Som en promenad med en tax i regnväder.




125702-12

Fikapaus för Lukas 8 månader, Felix 7 år och mig, pappa Magnus, i spegelbilden.
Har man en cherokee får familjen plats också.

Vädret bjöd på utmärkta offroadupplevelser. Regn några dagar innan, mulet på förmiddagen och solglimtar på eftermeddagen.




Service 2006 10 15
hard rock

Nytvättad så måste man prova om man kommer upp.


på klppan

Jo då, men avgasröret tog i så det lossnade.

125702-8

Här monteras röret tillbaks. Pappas suzuki skymtar i bakgrunden.


Solokörning i fårhagen 2006 10 22
125702-10

Har man inget annat för sig kan jeepen posera i höstfärger.



125702-11

Fotat på avstånd med max zoom 12ggr.



125702-7

Klart man ska bada, det är ju bara oktober.



125702-6

Jeep måste vara besläktad med labrador, dom älskar att bada.



Fikaträff i farsta 2006 10 26

 Kl 19:00 var det samling på farstaplan vid Tommys korvkiosk.
Därefter åkte vi ner till garageplanet under centrum, det såg riktigt trevligt ut med ca 8 jeepar i karavan.
Det var många förbipasserande som tittade och pekade.

farsta 2

Det kom även en icke jeepägare som var sugen på att köpa en Grand Cherokee och var ute efter lite info om dessa. Perfekt sätt att börja sitt jeepägande på.

Dagens tema var service och oljebyten, det finns ju flera ställen på en jeep som behöver ny olja ibland.
Det var Tommys kamoflerade XJ som fick nya oljor med hjälp av Tobbe som verkar vara en jeepguru eller nåt. Man skulle kunna tro att man hamnat hos "Bosse bildoktorn live".

kåpa bort

Här lossas kåpan till främre diffhuset.


diffhus

och så här ser det ut innanför.

transfer

Här rinner oljan ur fördelningslådan.

Ska man göra nåt enkelt på sin jeep kan man kanske ta med delar och verktyg till nästa träff, lite roligare att meka när man har sällskap.
Nästa gång ska det nog handla om bromsar.



2006 12 02
Så var det dax för årets sista terrängtouring.
Idealiskt väder med regn nästan hela dagen och ca 10 grader.

Fem minuter efter start satt jag fast i första diket.
Ut med winchen. Samtidigt fastnar en grön Unimog bredvid mig. När han gasar till ska min codriver, Peter ta ett steg bakåt varpå skorna står kvar i leran. Ha ha ha.

Åker vidare och tar puckelpisten utan problem. Den skulle visa sig bli svårare på eftermidagen.
På väg norrut igen såg vi en ensam Vitara i samma dike som jag satt i nyss.


dike2
fotograf Uffe "Bojen"
Inför räddningsarbetet så fastnade vi igen. Winchning nr två.
Trixade runt o placerade mig för att dra upp Vitaran, men det lyckades inte riktigt. Winchning nr tre.

Strax norr om samlingsplatsen fins ett mycket stenigt parti som jag gick bet på förra gången.
Men nu hade jag demonterat krängningshämmarna så det var dax för revanch.
Fastnade med bakre diffklumpen på en sten och det blev winchning nr fyra.
Det brummade ordentligt när knutkorset släpades mot graniten, men det höll.

Efter mycket trixande i blockterrängen kom vi fram på norra fältet. Oj vad blött och lerigt.
Jeepen glider ner i djupa hjulspår och det blir winchning nr fem, dock misslyckad.


snedwinch

Tänkte dra mig i sidled upp ur spåret men fick istället jeepen att luta betänkligt.
Båda vänsterhjulen var helt uppe i luften så det var bara att ge upp den idén.
Fick hjälp av en Blazer att komma loss, men körde fast igen inom 30 meter.
Där fans en Nissan Patrol som fick jobba rejält i leran innan vi kom loss.


text

GO FOR THE BEST. WINCH THE REST. står det på bakluckan.
Kaxig text den här dagen.

Tillbaks vid korvkiosken för att stilla hungern, sedan var det vår tur att starta i rabbit mini trail, eller vad den kallades. En för dagen ny aktivitet där man ska köra en enkel snitslad bana så nära idealtid som möjligt.
Peter lyckades pricka tiden med ca 35 sekunders marginal, det räckte till en andraplacering. Grattis.

Åkte söderut igen och klarade bara halva puckelpisten den här gången, men på något sätt fick vi jeepen att vända om mitt i en av groparna så vi kunde köra därifrån.


bojen

Uffe "Bojen" hade utsett stora jordhögen till sin favorit och den var inget problem för mig heller.


nästan

Men Peter fegade lite med gasen och kom aldrig ända upp, men nästan.
Helt OK att fega när det inte är ens egen bil.


hjulras

Där stod också en Wrangler som ena bakhjulet lossnat på, såg inte kul ut.
Hoppas det bara var skruvarna till hjullagret som gått av.
Han fick åka trailer därifrån....


lerbad

kokar

Men nu hade det nog blivit för mycket lerbad för jeepen, kylaren var igensatt och den kokade.
Vi åkte till kiosken och öste på med allt vatten vi hittade men fick inte rent allt.
På hemvägen kokade den igen ca 500 m före en mack så vi fick vänta en stund innan vi kunde fortsätta.
Tack till chevaföraren som vände och kollade läget.

Väl vid macken så kastade vi in vatten i kylaren med hinkar och fick tillräckligt rent. Men efter några km så blev lyset sämre, och en koll på batterimätaren skvallrade om att generatorn var trött.
Motorn gick sämre för varje meter och till slut fick vi stanna och ringa hem för att beställa bogsering.
Under den väldigt långsamma hemfärden blev vi omkörda av den röda Terranon som var med under dagen, han tutade glatt och jag försökte tuta tillbaks men det bara gnällde lite.

Väl hemma i garaget kunde jag konstatera att generatorn var fylld med lera, hoppas det räcker att tvätta den, men det tvivlar jag på.
Upptäckte också att avluftningsslangen till främre diffhuset lossnat. Inte bra, det är nog fullt med lervatten därinne nu. Jag lossade kåpan och lät gröten rinna ut. Dax för oljebyte....
Demonterade också generatorn och tog isär den, fylld med lera den med. Ska prova att "diska" den lite försiktigt och sedan smörja med lämpligt medel.
Kylaren ska demonteras den med för ordentlig rengöring.
Det blir ett varv med fettsprutan också.

Bakre stötfångaren är bulig och sitter lite snett. Höger bakflygel är lite bulig den med och ena baklycktan hänger lite löst.
Framflygeln blev också lite intryckt. Men allt detta räknas inte som fel på en sån här bil, det är minnen.


tep

Kolla vart stenarna är först, kör sedan lungt som du planerat. Det var inga problem för den här cherokeen.

wrangler

Inte för den här wranglern heller.

tresmåjeepar


mix

Hur det började.

125702-1
Fotograf Erik Lagerqvist

Det hela började sommaren 2005 då jag och min svåger Peter lånade min fars suzuki samurai och åkte på Sweden Offroad Tour i strängnäs.
Samling och anmälan kl 09-10. Därefter en kort genomgång av dagen och en frivillig körutbildning.
Sedan var det fri körning till kl 16.
Vi lyckades köra fast och bli både lossdragna och lite sönderdragna, bogseröglan höll inte.
Förutom det lilla missödet var det fantastiskt roligt, och det blir nog roligare med en egen leksak.

Men vad?
Helst ville jag ha en LandRover/RangeRover, men dom var för dyra.
Suzukibilarna är för små och har för klen släpvagnsvikt på kulan.
Jeepen då?
Jo, Rätt prisläge och dragvikt.
Det blev en cherokee -90 4.0 med 3" höjsats, 31" däck och winch redan monterd.

Första TT med jeepen blev 12 augusti 2006. Och fler har det blivit sedan dess.
Reportage kommer inom kort.