Gelleråsen 2024

I år fick jag med min son, kanske snart dags att lämna över staffettpinnen till nästa generation.
Mestadels soligt med kallt, så tak och dörrar behöll jag på Jeepen.
Inte många bogseringar numera när de själva kör fyrhjulingar som bogserar även under pågående race. Tråkigt för oss, men tävlingen är väl inte till för att vi ska få bogsera.
 
Jag träffade på en herre som provkört min Jeep i Strängnäs, han var här med sin terrängbilsliknande Fiat, baserad på en Fiat 600.
 
En del bilar slog sönder hela hjuluppängningen så det inte gick att bogsera.
 
Vi får se hur det blir nästa år, om de fortfarande behöver Jeeparnas tyngd och kraft eller om de tycker att det räcker med fyrhjulingarna. En bil satt i sandfållan och fyrhjulingen grävde ner sina däck i sanden. Då kom nästa fyrhjuling och hjälpte till. Där hade det gått bättre med Jeepen.
 
 

Jeepen passar nästan i sprutspåren.

Men varför ska jag köra i veteåkern? Och varför har jag en stege genom taket?
 
Jag kör ju i åkern för att hämta ett vildsvin.
Stegen då?
Nä, grisen har inte klättrat upp i ett träd.
Stegen är genom taket för att takräcket inte var monterat, och stegen ska med som ramp att dra upp grisen på cykelhållaren.
 
Jeep är ju ändå General Purpouse Vehicle.
 
Det blev en gylta på ca 29kg slaktvikt.
 
 
 
Ser ni regnbågen? 
 
 
 
PANG! Alla grisar sprang tillbaks in i skogen utan att det syntes vilken som var påskjuten.
Men ca 100m håll med bra stöd i ett torn så var jag inte så orolig, och när jag hittade 100% tvärsäkert lungblod på skottplatsen så var det bara att följa blodspåret in i skogen.
Den hade gått ca 30 meter, fullt normalt.
Skottet satt precis bakom bogen så det var minimal köttförstöring.
 
Stegen som ramp funkade ju precis som jag tänkte.
29 kg slaktvikt var 42 kg passvikt, det är lite för mycket för lilla mig.
 
 
 
 

Historic cruising 2024

Nytt för i år är att det blev på Sveriges nationaldag. Tidigare år har det varit på Valborg.
Men det är större chans på bra väder i Juni och folk har inte hunnit skapa traditioner för nationaldagen.
Sill o nubbe är ju annars en vanligt förekommande tradition när svenskar ska fira.
 
Förra året kikade vi på bronsåldersbygden och tog oss vidare fram till vikingatidens kung Blotsven.
I år tog vi upp tråden vid Blotsvens hög och åkte till Strängnäs för att se vad han ställt till med där.
Då hamnade vi på gränsen till medeltid och ett kristnande av det som skulle bli Sverige.
 
Planen för nästa år är att ta oss vidare från den tidiga katolska läran fram till att Svenskar blev protestanter.
 
Vi var sex bilar som samlades inför starten vid Skultuna kyrka, men redan när vi lämnade parkeringen så åkte en åt ett annat håll.
Ev. visste han inte vad som väntade utan såg bara att en Jeep stog parkerad redo för en pratstund.
Fem bilar rullade vidare genom ett blomstrande sommarsverige. Några regndroppar gjorde att det inte dammade så mycket.
 
Vi kollade på en unik milsten som markerade 1/3 mil. Annars visar de bara hela, halva och kvartsmil, men 1/3 mil finns det bara den här i hela Sverige.
Även ringstenarna stannade vi till vid och sedan var vi framme vid Blotsvens hög.
Därefter åkte vi till S:t Eskils källa i Strängnäs. Han blev stenad till döds av just kung Blotsven och det blev upptakten till S:t Eskils källa och att staden Tuna eller Fors bytte namn till Eskilstuna.
 
 
I väntans tider...