Semester 2024
Planen var en resa norrut, oklart var vi hamnar.
Men ett mål var Tännäs för att titta på myskoxar och därefter en tur över Flatruet.
Om reslust och semesterkassan tillåter så kanske vi fortsätter och tar vildmarksvägen också.
Förr när vi åkt till Idre och Grövelsjön har jag sneglat på var man kan campa med bilen, nu är det skyltat Lägerplats på de ställena och det är utedass och soptunnor uppställda.
Numrerade platser som man swishar 60 kr för att använda.
Bra sätt att få bort folk från ställen man inte vill ha de på. Fler borde tänka så, t.ex. när det gäller buskörning med motorcyklar på vandringsleder. Tillåt körning på vissa ställen mot en swishavgift, så minskar man nog buskörning på många andra ställen.
Köra kommer folk göra oavsett, det går inte att stoppa men fullt möjligt att styra. Gärna leder för offroad med bilar på samma sätt.
Åter till semesterturen.
Vi kom iväg hemmifrån kl 13 på torsdagen och körde inte så fort. Motvind och uppförsbacke går hårt åt plånboken med Jeep och stort takräcke.
Vi stannade till för en fika vid Falu koppargruva men gick aldrig in. Det får bli en annan gång, mycket intressant Svensk historia på den platsen.
Kl 19 började vi hålla utkik efter lägerplats och hittade strax en ett par mil före Idre.
I fjärran kan vi se Städjans välkända siluett.
Kvällsmat blev lax och ris tillagat på gasolkök.




På fredagen åkte vi till Nipfjället. Kan det vara Sveriges högsta väg med sina 1008 möh vid parkeringen?
Vildmarksvägen är den högsta asfalterade vägen med 730 möh och Flatruet är den högsta allmänna vägen med 975 möh.
Efter en promenad upp till 1120 möh så åkte vi till Idre fjäll och duschade i badhuset innan lunch i restaurang Vildt.
Därefter styrde vi mot Tännäs och myskoxarna.
På vägen dit såg vi en skylt om meteoritnedslag, det måste ju undersökas.
Enligt myskoxecenter måste man boka guidad tur eller hoppas att det inte är fullbokat så man kan droppa in.
Planen blev då att först kolla upp var det låg och sedan campa i närheten. Men det visade sig finnas plats kvar på en tur som börjar om 1 minut.
Vilka häftiga små urtidsdjur!
Har ni möjlighet att åka dit, så gör det. Gör det bara.
Efter att ha återställt koffeinbalansen så siktade vi mot Flatruet. Där grillade vi korv och torkade strumpor och handdukar.
En promenad efter maten och sedan lite sällskapspel inne i Jeepen tills det var dags att knoppa in.





Enligt några jurister så kan man bara hjälpa djur som funnits naturligt i Sverige senast på 1800 talet, så all statlig bidrag till myskoxecenter har dragits in. (I stället importeras vicent...)
Sedan dess är det inte tillåtet att sätta ut myskoxar, så det vilda beståndet har sjunkit till ca sju individer.
ÅK DIT!!! De behöver all hjälp de kan få!


Midnatt på Flatruet.

Jag hade tänkt åka på Nordic Overland Challenge, men när man skulle anmäla sig så visste jag inte om jag skulle få ihop Jeepen till dess.
Via kamraters facebookinlägg såg jag att vi var i ungefär samna område men att jag var ett dygn senare än dem.
Så när jag fick veta att de skulle vara kvar på samma plats i ett par dygn så anslöt jag.
De skulle campa vid offroadparadiset i jämtland/Zorb center.
Jag kom dit på eftermiddagen och hittade en plats alldeles invid indalsälven, mitt mellan Jeepar, Land Rovers och andra mer eller mindre terränggående fordon.





Vilket underbart gäng.
På avstånd hörs ett muntert mummel avbrutet av skrattsalvor.
Nästa dag var det dags att prova Offroadparadisets terrängspår.
Fina stigar i skog, över kullar och genom övervuxna ängar.
En vippbräda och lite betonghinder som sträckte ut fjädringen och fick traction controll att visa färg gjorde dagen helt underbar.
På eftermiddagen hade leran bestämt sig för att inte släppa fram fler bilar, jäklar vad halkigt det var.
Där märktes skillnaden mellan min och Bralles bilar.
Han hade Cooper S/T och jag har Cooper STT Pro.
Han har öppna diffar, jag har traction control.
Jag har lite längre fjädringsväg.
Dessa tre små skillnader tillsammans gjorde att jag tog mig fram där han fick vinscha. För det mesta, sista backen gick även jag bet på sedan Bralle polerat spåren...

Det där Merscaskåpet fick både Jeepar och Land Rovers att skämmas.


En syn som upprepades ofta, dragkroken djupt nerborrad i marken...






















Hej då Indalsälven, nu far vi hemmåt.
Under vår resa har vi lyssnat på ljudboken Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. När vi passerade Sundsvall så var det just när boken handlade om Sundsvall.
Hade kanske varit ett kul upplägg för en resa, att följa boken. Men det hade blivit mycket flackande fram och åter i så fall.
På frågan vad som var roligast på resan svarade Alex terrängkörningen.
Starkast känslor väcktes av myskoxarna tätt följt av de underbara vyerna.