Ekskogstrail.

Jeep trail only, all other will be winched. Including Fred in his Subaru...

Eller: Aut viam inveniam aut faciam.

I augusti o september sköts det hjortar uppe på Ekskogsäng. Dom hämtades med Jeepen som kördes på åkern, men nu är det plöjt där...
Så det var bara att försöka hitta en väg genom skogen, ett trevligt sätt att kombinera mina två största intressen.
Jag gick i skogen och följde gamla traktor/skogsmaskinspår. Rensade på förädiska kvistar och höll koll på stora stubbar och stenar.
Dock var en liten stubbe kaxigare än jag trodde. Den kilade in sig mitt i den undre triangellänken på framaxeln. Jag kom inte fram eller bak, och stubben var för hård för att vräka omkull med vinschkraft. Så jag backade så långt det gick, ca fem cm. Lade en stock framför däcket och vinschade upp bilen på den. Lade en ny stock bakom däcket och backade upp på den, för att göra om proceduren kanske tio-femton gånger.  Då kunde jag till slut backa loss. Hade varit bra med en HiLift eller FarmJack då...

Nästa ställe vinschen fick dras fram var mer välplanerat. Som synes på bilden var det ganska klaffsigt.
Men det gick bra.


Uppvinschad och fri...


Framme vid första delmålet. Men tiden gick och mörkret närmade sig snabbt, så jag började hemfärden.


Kapitel två. I garaget.

Aldrig kan man vara helt nöjd. Nästa sak på inköpslistan måste faktiskt vara hasplåtar...


Det kan ju bli allvarligt sånt här, har jag märkt förut...
http://jeepetorp.blogg.se/2009/march/skattjakt-sandlycke-090321.html

Men att en o annan drivaxeldamask får stryk får man nog helt enkelt leva med. Dom är ju mer eller mindre förbrukningsvara...


Nu är damasken bytt, och oljetråget har fått tillbaks sin ursprungliga form. Nå ja, nästan i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback