Viltspaning 08


Vad kan detta vara för fågel. Det såg först ut som en duvhök, men vingarna verkar vara för smala. Den är ganska ljus, som en duvhök, men det är svårt att avgöra. Efter att ha tittat i div. böcker tror jag att det kan vara en bivråk. Platsen är några km norr om Enköping, den 9/11.
Bilden och beskrivningarna är nu diskuterade på
www.sofnet.org och allt tyder på att det kan vara en fjällvråk.

En and som lyfte samtidigt  som kameran.


En fin fjortontaggare fotad från tomten.








Det hade fastnat en dovhjort i häststängslet. Först försökte jag få loss den, men lilla jag sitter inte kvar på den när jag skulle kapa linorna. Jag fick av den ena tampen, men då spran den in i nästa lina och slog en ögla runt halsen.






Då fick det vara nog, och den hamnade till slut i frysboxen.


Så en uppmaning till alla som har stängsellinor, håll koll på dom så dom är ordentligt spända. Då fastnar inte dovhjortarna lika lätt. Dagen efter detta missöde satt det två hjortar till på ungefär samma ställe. Men dom lyckades markägaren få loss.

Skulle hämta Felix hos en kompis. Jag tog med kameran "i fall att".





WW4WD Big meet 2008 10 12

Träffen höll förvisso på ända sedan fredagen 10/10, men jag var bara ute och söndagsåkte lite.

Det började med att jag winchade loss Offroader som hängde växellådan på en sandknöl. Fem minuter senare var hans Jeep winchankare åt mig i en snarlik situation.

Har man inte stora däck och höjning så får man välja sina spår med omsorg...


Det flexar så mycket som en standard KJ klarar av.


Om man ställer däcken på hindren så blir ju jeepen liksom högre. (Skogshöjd jeep)


Oouuäääh. Nu blir den ju smutsig, min SUV.


Synd att skita ner bilen innan jag fotade här, hade blivit snygga bilder annars.


Men man kan kanske köra genom pölen och få den tvättad...


Jag utförde även ett praktiskt test för att ta reda på hur stor skillnad det faktiskt är med lågt däcktryck mot högt.
Jag började med ca 2,5 kg, körde upp för en sandbacke med låg etta och konstant 2000 rpm. (För att inte gör nån skillnad på körtekniken)
Efter tre försök så hade jag ett genomsnittsmått på hur långt jag kommer.
Sedan tömde jag ur luft till ca 1 kg och provade tre försök igen. Då kom jag en dryg billängd längre.
Efter att ha fyllt på till 2,5 kg igen så provade jag ytterligare tre försök, med sämre resultat igen.
Så helt klart är det bättre med lågt däcktryck, dessutom mycket bekvämare när det skumpar. Tyvärr blir ju min redan låga jeep inte högre av att tömma ur luft.

Jag hade båda barnen med mig. Och med ett blöjbarn på 2,5 år är det ganska bra med ett avloppsrör på taket. Så slipper jag ha bajsblöjorna inne i jeepen.