Skattjakt, Sandlycke 090321

Samla ledtrådar, lösa uppgifter och köra jeep i terrängen samtidigt. Bättre än så kan det knappast bli.
Men inte så mycket bilder, det var ju liksom annat att tänka på. Och när väl kameran kom fram så var det aldeles för många JK Rubicon för att min KJ skulle fastna på bild.




Men det ska ju alltid komma smolk i bägaren, eller grus i maskineriet så att säga.
Kontrollampan för motorkrångel tändes, och jeepen började växla konstigt. Dax att kolla oljenivån... Då fick jag med halva röret upp.
Dax att åka hem tydligen. Men uppe på vägen gick den inte fortare än 40 km/h. Det blev att åka snöre efter Berra hem. Tack för liften.
Kollade lite noggrannare under bilen, och det visade sig att oljetråget fått sig en smäll. När jag skulle plocka ner detta så lossnade det inte riktigt så som jag hade tänkt mig, men lite olja kom i dunken i alla fall.


Så här blev tråget.


Och innuti ser man tydligt en ringformad nötning...


...Som passar precis vid detta rör, som jag tror ska suga olja till systemet.


Så nu ska jag försöka rikta till oljetråget och fylla på ny olja. Det svåraste med det verkar vara att få tag på rätt olja...


Och här ser man röret som är av.


Oljesticka höll jag på att glömma.
Man ser tydligt att den har varit på G att gå av under en längre tid. Kolla slitaget på själva stickan.




För att komma åt att byta rör så måste motor o vxlåda plockas ner, så tills vidare tänkte jag bara plugga hålet. Det verkar inte som att det ska hålla tätt, det är liksom två skåror i korken.


En liten skiss på vart röret är av.


Med tanke på vart det gått av så går det inte att få på en skarvmuff av något slag.

Jaha, nu funkar den igen. För den här gången.
Oljeröret tätade jag med en pinne som jag virade lite eltape runt. Men eftersom det röret också fungerar som avluftning så borrade jag ett hål igenom nästan hela pinnen, och borrade ett till hål som möter det hålet i en vinkel liksom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback