Gelleråsen 2022

Äntligen hade jag möjlighet att vara med på årets bogseringstjänst på Gelleråsen, under det s.k.Velodromloppet.
Klassisk racing med klassiska bilar. En del udda bilar också.
 
Jag anlände som vanligt redan på torsdag kväll och parkerade vid vår lilla stuga. 
My home away from home.
Tomas var redan på plats.
 
 
Men tydligen var det för tidigt att slappna av.
Det stog en husbuss en bit bort och gungade rejält. Det var värst tänkte jag, har de redan kommit igång med "kvällsmys".
Det visade sig att bakhjulen hamnat där det var för mjukt för åtta ton husbuss, så den satt fast.
Ett tiotal personer försökte gunga loss den med enda resultatet att den grävde ner sig ännu mer.
Vi gick fram och presenterade oss. Vi blev väldigt välkomna.
Så jag hämtade Jeepen och parkerade ca 20-30 meter framför bussen, drog ut vinschvajern och fäste den i bussens ram.
Vajern spändes upp och jag satte mig i Jeepen o höll på bromsen, drog in vajern och med ett litet knappt ansträngt ljud från vinschen så var husbussen loss.
 
https://youtu.be/p5tx4GsPOuE
 
Fredagen bjöd på vackert väder, inte helt vanligt på Gelleråsen.
 
 
Det blev en del avåkningar som krävde våra Jeepars kraft, nå ja, vi drog in några till depåområdet i alla fall.
Det sätter sina spår på Gelleråsen, när man släpper lös Jeepers på banan.
 
 
En del bilar är coolare än andra. 
Här en riktigt snabb och snygg Corvette som fick problem med växellådan.
 
 
Efter utfört arbete blev vi kontaktade av grindvakten. Det var någon som sökt oss, de sitter fast med en husbuss.
Inte samma buss den här gången. De hade försökt själva med en Toyota Pickup, men den satt nu också fast i det mjuka underlaget.
Jag kopplade vinschen i Toyotan och drog loss både den och husbussen samtidigt.
Jag gillar min vinsch, det verkar det vara fler som gör också.
 
På kvällen gick vi o kollade vad andra pysslade med.
Ett gäng byggde pussel. D.v.s. deras Ford GT40 var nerplockad i smådelar medans någon åkt iväg för att hämta en ny motor. En motor till en GT40 har väl de flesta liggandes i sitt garage verkar det som...
 
Vem sade att jurister inte har humor?
 
 
Fredag var testdag, på lördag var det tidsträning. Betydligt högre farter men också högre koncentration av förarna verkar det som. Vi hade inte lika mycket att göra, men några bogseringar blev det.
 
Här ser vi en spännande trio. Två Ford GT40 och en Chevrolet Cheetah.
Den byggdes med det enda syftet att ta upp konkurrensen med Ford AC Cobra.
Just här var det GT40 den tampades med. Cheetahn drog ifrån på raksträckan, men Fordarna hade bättre väghållning och kom ikapp i kurvigare partier. 
De bytte placering mellan varandra några gånger, riktigt spännande att se.
 
https://youtu.be/kLk7XYK7tcw
 
 
Det verkar som att designer och ingengörer var överens om att det behövs fyra hjul, en jättemotor och en växellåda för att vinna över AC Cobra. Men ingen verkade tänkt på var föraren ska sitta, så det blev där det fanns plats helt enkelt.
Snyggt eller inte, väldigt annorlunda i alla fall.
 
 
En udda pacecar hade de hittat också. Gremlin tror jag det är.
 
 
Det här är riktigt kul att kolla på. Ljudnivån som ökar strax innan start gör att det pirrar i magen, när starten går är det svårt att vara oberörd.
Små Ford Escort med 140 hkr slingrar sig smidigt fram i kurvorna, men blir hjälplöst frånåkt av Corvette med 460 hkr på raksträckan.
När det är Berger i Escorten och Bohlin i Corvetten så vet man att det blir ett spännande race.
 
https://youtu.be/yMPmqrlLo4s
 
På lördag kvällen åkte vi ner till Karlskoga och hamnade i en cruising.
 
 
Ont om Jeepar, men vi hittade en snygg röd Willys. Jag passade på att dela ut min första DuckDuckJeep.
PS. Det är något väldigt bekant över han som körde den. Jag känner igen honom från någonstans...
 
 
Söndagen bjöd på dramatik när några körde ihop. Rödflagg och båda ambulanserna fick rycka ut o hjälpa skadade förare. Två fick åka vidare till sjukhus för noggrannare undersökning, men det var inget allvarligt.
 
Lite blandade bilder kvarstår att visa.
 
 
 
Så, nu kan sommaren börja...

Rindizträffen

 
Det är första gången jag åker på Rindizträffen. 
Alltid kul att träffa likasinnade, och extra kul att träffa gamla Jeepvänner igen.
Efter två år av inställda träffar kunde inget hindra mig, inte ens vansinnigt dyr bensin. 24kr/l.
Avfärd fredag eftermiddag och turen gick via Motala där jag stannade för en fika hos Magnus o Sandra.
Men det var snart dags att rulla vidare så jag inte behöver sätta upp tältet i kolmörker.
Men det heter ju "mörkaste småland", så det blev i mörker ändå.
Jag anlände kl 23:30, ganska exakt den tid jag hade planerat.
Men det var märkligt tyst på campingytan. Har alla lagt sig redan?
Nä, det var lite folk inne i ladan.
 Efter lite morsande på gamla och blivande vänner så var det läggdags.
Dieselvärmare i ett vanligt tält funkar väldigt bra, fast den är lite för effektiv även på svagaste värmen.
 
På lördag morgon small det två hagelskott. Det betyder att Daniel hade fixat frukost fick jag veta...
Efter frukost delade folk upp sig i två grupper, en för offroad och en för overlanding.
Jag är lite orolig att köra sönder Jeepen, speciellt så långt hemmifrån, så jag hakade på overlandingen för att se mig omkring i närområdet.
Närområdet, jo visst. Efter 21 mil var det dags för första stoppet. 
Ett gammalt gruvområde som har ytsanerats och såg riktigt inbjudande ut som körområde, men det fick vi inte.
Se men inte köra...
Då hade värmen stigit över 20 grader, min gräns för topless.
Ett dåligt beslut skulle det visa sig, jag tror det var ca 7 mil dammiga grusvägar på väg hem.
Vissa sträckor fick jag ha en tröja för näsa o mun för att kunna andas.
Väl tillbaks stog trippmätaren på 36 mil. Just en lagom utflykt...
Dags att grilla lite döda djurdelar, den här gången var det rådjursbiff.
Efter lite mingel, ett par öl och oräkneligt antal skrattsalvor var det dags att krypa in i tältet igen.
 
På söndag morgon hade jag ont i huvudet, mest troligt på grund av att jag åkte topless dagen innan.
Gamla gubbar ska inte sitta i drag.
Frammåt lunchtid hade det släppt så pass att jag kunde åka en sväng till Alla tiders mat och äta en av de godaste hamburgare jag smakat.
Det där med att sitta i drag ja, på söndagen tog jag av dörrarna också.
Hmm, bra drag...
Jag letade upp offroadgänget och han med en liten tur lättare offroad, alldeles lagom för mig.
Det hade varit upp mot 25 grader under dagen, så det gick faktiskt att bada lite. Det var jätteskönt att komma upp på bryggan igen.
Nybadad och fräsh så var det dags för party i ladan.
Det blir kanske lite tjatigt att skriva att det var jäkligt kul o.s.v. Men det var jäkligt kul. Och gott.
 
Hemfärden på måndagen gick planenligt, inte mycket att raportera därifrån.
Väl hemma stog trippmätaren på 135 mil och snitförbrukningen visade 1,35l/mil.
Det var den sommarens semesterbudget... men värt varenda krona.
 
 
 
 
 
 
Skaplig utsikt från dasset.
 
Det var ju Sveriges nationaldag när jag åkte hem, så flaggan var uppe hela vägen.
Dags att köpa en ny, den blev lite kort...
 
Nu är det dags att sanera Jeepen så den är redo för skolavslutningar.
 
Tack alla för den här gången, på återseende.