MG ZS EV Ett år med elbil.

Den återkommande frågan under det första året med elbilen från MG har varit, Voffö gööör di på detta viset?
Alla smarta funktioner som anda bilar har, har den här också fast baklänges.
 
Ta t.ex. farthållaren. ALLA andra bilar justerar farten 1 km/h med ett tryck på spaken och justerar 5 km/h i taget om man håller in spaken. MG gör tvärt om. Ett tryck ökar eller minskar farten 5 km/h. Vill man öka eller minska 1-4 km/h måste man hålla in spaken och släppa den i exakt rätt ögonblick. Då menar jag väldigt exakt, det rör sig om hundradelar eller max tiondelen av en sekund.
Voffö gööör di på detta viset?
Jag fortsätter med farthållaren, för det finns fler underligheter.
På en bil med förbränningsmotor så är det en förhållandevis komplex händelsekedja som justerar farten. Man ändrar mängden bränsle och luft som skickas in i cylindern och justerar tändläget så det blir förändrad kraft på kolven i cylindern. Det är mycket som pågår där. Men i en frekvensstyrd elmotor, vilket jag förmodar att elbilar har på något vis, ändrar man frekvensen på spänningen och kan därmed väldigt exakt bestämma vilken fart motorn ska ha. Väldigt exakt.
Men ändå håller farthållaren en noggrannhet på ca 5km/h. Har jag ställt den på 70 km/h så pendlar farten mellan 68-72 km/h. 72km/h blir ju då 2 km/h för fort.
Voffö gööör di på detta viset?
Jag kan förstå om man gjort så medvetet för att få en mjukare gång. Det kanske blev för ryckigt att hela tiden öka eller minska frekvensen/kraften. Det hade ju varit en bra tanke, men det föll vid själva utförandet. Det är nämligen väldigt ryckigt och obekvämt att köra med farthållaren. När den sänker eller ökar farten så gör den det på ett sätt som påminner om första gången en körkortselev ska köra bil. För mycket gas för att öka smidigt och släpper helt för att minska farten för att därefter ge för mycket gas igen för att behålla farten.
Voffö gööör di på detta viset?
Man sitter hela tiden och gungar ryckigt fram o tillbaks med farthållaren på. Inte mycket, men kännbart efter ett tag. Jag har aldrig upplevt det med andra bilar jag kört.
En annan läskig sak är att om jag kör på en kurvig väg så sänkes farten automatiskt i kurvorna.
Voffö gööör di på detta viset? OK om den på något vis sänkte farten inför kurvan, men i en kurva vill man i möjligaste mån ha så konstant fart som möjligt.
 
Nu över till nästa baklängestänk.
Den stora displayen. Den är på tok för ljusstark, så den bländas. Jag har i menyn ställt in den på det svagaste läget, men ändå går den att sänka lite till när man kör.
Även i det absolut svagaste läget så bländas den.
Man drar fingret två gånger lodrät på displayen så kommer menyn där jag kan justera ljusläget lite till eller stänga av displayen helt. Men inte första gången efter start, då går det inte att stänga av displayen.
Man måste först återgå till huvudmenyn för att sedan göra om proceduren en gång till. Då fungerar det.
Därefter går det på första försöket efter att den automatiskt tänds upp.
För om jag t.ex. ökar värmen, fläkten eller byter låt eller radiokanal, så tänds displayen upp igen.
Inte för att visa värdet på det jag ändrat, den visar vad den visade innan jag stängde av den.
Vad jag än ändrar för något, så tänder displayen upp.
Det enda som inte tänder displayen är ironiskt nog det enda jag vill att den ska tända upp på. Nämligen backkameran.
När jag lägger i backen så tänder inte displayen upp och inte går det att tända den så länge backväxeln ligger i.
Jag måste köra frammåt först för att tända displayen och sedan lägga i backen igen för att se backkameran.
Voffö gööör di på detta viset?
 
På årsmodellen innan den här så kan man avsluta laddningen genom att låsa upp bilen med två tryck på upplåsningsknappen och därefter koppla bort laddkabeln.
Men på den här så måste jag starta appen för att avsluta laddningen innan jag kopplar bort kabeln. Det går att göra från bilen via en ganska krånglig manöver i olika menyer.
Varför inte behålla det smidiga sättet de hade förut? 
Voffö gööör di på detta viset?
 
Väldigt mycket på en elbil handlar om att förbruka så lite el som möjligt för att öka körsträckan. Därför tänds inte baklyktorna automatisk. Undrar just hur många cm extra körsträcka man vinner med släckta baklyktor? Den nyss nämnda displayen förbrukar nog mycket mer ström än två små baklyktor.
Då kan man ju undra varför den tänder just baklyktorna när man förvärmer framrutan eller startar ventilationen innan man ska köra.
Voffö gööör di på detta viset?
Samt varför kan jag inte värma framrutan när jag sitter i bilen? Bilen måste vara låst och nyckeln befinna sig utanför bilen.
Voffö gööör di på detta viset?
 
Så till själva körningen.
Överlag en ganska behaglig upplevelse.
Tyst och skönt och förhållandevis rapp körning om man vill det.
Men... Ja, det finns frågetecken här också.
Om jag väljer mellan körläge eco, normal eller sport så ändras den beräknade körsträckan,
Fullt logiskt om det gick att utnyttja mer kraft från motorn. Men så är det ju inte.
Den ändrar bara hur snabb respons man får från gaspedalen.
Kör man 100km/h så går det åt en viss mängd energi, oavsett om jag valt eco eller sport. Det kan man se i en meny medans man kör, förbrukningen ändras inte alls.
Samtidigt som körläget ändras så ändras hur mycket styrservon jobbar. Väldigt lättstyrd i eco, lagom och nästan perfekt vid normalläge och lite obekvämt tungstyrd och seg vid sportläget.
Inte alls sportig känsla, bara tungt och segt.
Men eftersom det är elektrisk styrservo så borde bilen förbruka mindre kraft när styrservon inte behöver jobba så hårt.
Det borde alltså gå åt mindre ström i sportläget än i eco.
Här behöver jag inte undra voffö di gööör på detta viset, för det är inget att undra över.
 
Kör man i lite högre farter, t.ex. på motorväg, så känns det lätt obehagligt. Bilen beter sig inte alls som andra bilar i samma storlek och vikt.
Fjädringen är för klen och stötdämparna orkar inte väga upp för det. 
Det känns som en pytteliten bil med alldeles för mycket överlast helt enkelt.
Skulle vara intressant att se hur den klarar Trafikmagasinets älgtest, men det vill jag inte prova med min egna bil.
 
Jag höll på att glömma.
Värmen är inte heller så bra.
Det blir varmt om man vill det och kallt om man vill det.
Ställer jag in temperaturen på 22 grader så håller den nog 22 grader i genomsnitt.
Så långt allt väl, men...
Jag har inte mätt vilka temperaturer det är, men det är riktigt kallt så man fryser när man ställt in 22 grader, kanske är det ner mot 17-18 grader.
Då går värmen igång och snart är det riktigt behagligt vid just 22 grader.
Men ganska snart blir det alldeles för varmt, kanske 26-27 grader eller mer.
Så är det på tok för varmt i ca tio minuter innan den stänger av värmen. Snart nog ar det nere på behagliga 22 grader men fortsätter tyvärr ner till 17-18 grader igen innan det vänder uppåt.
Så man kan säga att det är tio minuter för kallt, fem minuter lagom, tio minuter för varmt, fem minuter lagom, tio minuter för kallt, fem minuter lagom, tio minuter för varmt osv.
Jag skulle gärna ha lite snabbare termostat med snävare intervall, kanske 20-24 grader i stället för 17-27.
 
Summering då.
Leasing och elkostnad är mindre än bränslekostnaden att köra Jeepen lika mycket, så jag tjänar ca 500kr/månad på att ha elbilen.
Kommer jag skaffa en annan elbil när leasingen gått ut på den här?
Ja, om jag har samma förutsättningar som i dag. I så fall kanske jag siktar på Jeep Avenger.
Kommer jag skaffa en annan MG? 
Ett stort NEJ. Det är för mycket som de har krånglat till i onödan. Fast deras Cyberster ser intressant ut.
Men jag är på väg att flytta så jag kommer köra mycket mindre privat, så då duger min riktiga bil även om den förbrukar bränsle som den värsta bensinisten. (Bilarnas version av alkoholism).
Funderar jag lite till så finns det andra faktorer som spelar in.
T.ex. om bilförsäljaren som sålde den här leasingen kontaktar mig i god tid innan leasingtiden gått ut, för att ta fram ett förslag. Det skulle vara trevligt och förmodligen ett bra sätt för bilfirmor att behålla kunder. Men så tror jag inte de jobbar tyvärr.
 
Laddning av elbil är ett kapittel för sig, som jag skrivit om i ett annat inlägg.