Åtelkamera Acorn

http://www.alarma.se/atelkamera/atelkamera-MMS-mail.htm

Kameran kan ni beställa via mig.
[email protected]
0707640662



























20120531

Nu följer vi med på jakt via åtelkameran. Måste först poängtera att jägaren, som är min far, redan var på väg dit för att försöka knäppa en gris. Han var inte medveten om att kameran satt där till att börja med.

Först plingar det till i min telefon, och jag får se följande bild...


Skickar bilden och ett SMS till Pappa, som ringer tillbaks direkt o meddelar att han redan är på väg dit med bössan.
Smyg försiktigt då, för det går fyra lagom stora grisar där. Förmodligen galtar. (Bilden i telefonen är inte riktigt lika tydlig).

Lite senare har det blivit mörkt, när denna bild kommer...


Tätt följd av denna...


Då ringer Pappa och berättar att skjutit en liten galt. Men det visste jag ju redan...

Han går efter bilen, och låter hunden följa med.


Och senare på natten kommer en liten nyfiken Mickel fram...


Det här är mycket bättre än att titta på TV. Dokusåpan Big Hunter, kanske...


U E 12 05 20


Hittade ett snöblad som inte använts på ett tag, och en hjulaxel med träekrar.





Och det är en äkta vagnsaxel, med sneda plattjärn som hjul och koniskt monterade ekrar. Är den bygd på senare tid som utsmyckning brukar inte det knepet användas. Det är till för att ge stadga åt hjulet, samt att det ska pressas in mot hjulnavet som inte är helt vågrät. Den eker som pekar nedåt är då alltid lodrät. Tittar man på en sådan kärra är hjulen således något lutande utåt i överkant, som ett V ungefär.




Samt en gammal radiator. (Element)

Go Topless Day Enköping.

Som vanligt i denna lilla slumrande stad verkde ingen veta att det var den för oss Jeepers så viktiga Go Topless Day.
Men jag lastade Jeepen med barn och f.d. hustru och åkte in till hamnen och tog en fika.

"You wish you´r me, don´t you..."


Liten TJ med mössa på. Jag fick i alla fall ingen fågelskit på sufletten...

Arbetsdag i jaktlaget

Brunnsholms jaktlag, arbetsdag 2012 05 19

Kl 08:00 samlades gänget, under ledning av Håkan.
Medans det första tornet bygdes, åkte jag och två till för att hämta ett torn som skulle få ny plats. T46 blev T20.
Därefter kort paus i gräset.
Sedan lastades det första nybygda tornet som jag körde ut till sin plats i skogen. T24
Lunchrast, och sedan ta tag i nästa torn. Lite sumpigt på ett ställe, så jag fick användning av vinschen. T12
Torn nr 11 hade oturen att åka ATV i stället för Jeep, men det gick bra ändå.

Film på leveransvägen. Observera att Anders inte riktigt vet vad en Jeep egentligen klarar av... :-))
http://www.youtube.com/watch?v=SAEJbEuPiks

Av med taket så jag lättare ser om lasten skrapar i trädgrenar. Det var ju samtidigt Jeep Go Topless Day...


Ready to rook.


En välförtjänt snabbfika, en timme senare återupptogs arbetet.




R C2-F2 Schack.


Lunch, med knepiga tallrikar.


En sista runda för att montera en åtelkamera vid pass 44.


Så, arbetsdagen slut. En kall I&G Rum Finish.

Jeep Club Sweden Summer Meet

Den 11-13 Maj ordnade Jeep Club Sweden ett summer meet i Eskilstuna/Gröndals motorstadium.

På fredagen anlände lite ivriga entusiaster, fler än jag trodde faktiskt. Jag har för mig att det stod 15 st Jeepar på planen. Några åkte hem eller till hotellet på kvällen, medans en del blev kvar över natten.
Samtal över en öl eller två.



Jag hade planerat att tälta, men vädret var inte det bästa. Banvärden visade på diverse bygnader där vi kunde sova.
Jag hade att välja mellan en uppvärmd byggbod med snarkande kamrater, eller en strömlös bod för mig själv.
Jag hade många täcken med mig, och valde det tystare alternativet.




Husvagn var annars ett bra alternativ. Vissa bättre än andra, men med lite goda idéer, stenar och en plastpåse så tätades takluckan.


Jag hade tagit på mig att vara trail leader för dom som ville köra lite försiktigt. Antingen det var orginal Jeep, nybörjare eller bara sunt förnuft. Ingen körning på fredagen, men jag åkte ett par varv för att reka.






Så kom äntligen lördag morgon. Fler Jeepers droppade in, och det luftades däck och goda idéer. Träffmärken klistrades på medans planen så sakteliga fylldes med Jeepar.














28 Jeepar, plus några "hangaround".


Efter förarmötet var det dags att börja. Inte mindre än 12 Jeepar följde mig, när jag var trail leader. Mycket kul att så många litade på att jag visste vad jag pysslade med...

Först åkte vi en kort tur i endurospåret och ut på crossbanan. Lätt terräng i normala fall, men regnet hade förvandlat crossbanan till en ganska utmanande lekplats. I alla fall om man inte hade bytt upp sig till lite grövre däck.

Därefter kördes en lite längre tur, med lite mer utmanande partier. Alla tog sig igenom trailen utan några större bekymmer. Det är en fröjd att se helt standard/orginal Jeepar klättra fram över riktigt knöliga partier. Vågar föraren bara lita på den som dirigerar, så brukar det funka fint.





Tomas verkade gilla den här kullen. I alla fall höll han på ett tag just här...


Stenig terräng kräver stenkoll på diffklumpar och styrstag mm. Lita på den som pekar, han ser mycket bättre.


Hoppsan... Det var ju bara vi Jeepers som fick utnyttja området. Allt för att undvika olycksrisker. Nå ja, den här typen av motorcyklar körs ju inte så fort i alla fall.












Efter den turen var det dags för lunch. Några passade på att bättra på "offroadsminket" på sina Jeepar.


Det grillade allt från hot dog till rådjursfilé. Efter lunch anlände Maria och barnen, så jag tog en liten tur med dom. Sedan kom det önskemål om att jag skulle leda en till trail...
Helt OK, bättre bevis på uppskattning kan man ju inte få. Jag hade hittat en kort men ganska trixig bana, som också skulle bjuda på lite coola poseringar.

Skolexempel på rätt fart vid vadning.













Det fanns tid för en längre tur också.






















Dags att pinka revir, upp med bakbenet...


Dagen gick, och det blev dags att samla ihop sig inför den palnerade citycruisingen.
18 Jeepar blev det. Det gick hyffsat lätt att hålla ihop ledet tack vare komradio i dom flesta bilarna.








Efter det åkte vi tillbaks till gröndal och grillarna tändes igen. Några öl och lite whiskey höjde snabbt stämningen och många glada skratt ekade mellan husvagnarna.
Man blir ganska seg efter en sådan här dag, och om jag inte minns fel låg jag skönt nerbäddad redan innan midnatt. Tror jag...

Söndag morgon väcktes jag av att solen gav den nyss så svala kuren till ett växthusliknande klimat. Bara att kliva upp och fixa kaffe. Och en kopp till, och ytterligare en. Det behövdes, tillsammans med en liter vatten.



Frammåt förmiddagen började även andra röra på sig, mer eller mindre pigga men alltid lika glada.

Jag och några till drog oss ut i skogen på nya äventyr, men efter en del trixande med både vinchar, brytblock och spaklyft så började ena knutkorset tacka för sig. Så jag letade mig tillbaks till samlingsplanen, men det var inte helt lätt terräng den vägen. Ytterligare ett tag med vinschen krävdes.


Jag letade upp ett skuggigt parti för att vila lite, men väcktes snart av Jonas stämma i kommradion som meddelade att det var 15 minuter kvar till JCS årsmöte.

Några skvättar kaffe senare var mötet i full gång, men det är en annan historia.

Tack till alla.
En mycke trevlig helg är till ända, och jag är supernöjd.
Bl.a. har vi blivit tvugna att använda brytblock när Jan-Å tappade drivningen på lågväxeln. Den som vinschade hade premiär med vinschen då.
Ett lotteri gav utdelning i form av långa krafthylsor.
Johan "Mr Green" hade bytt lyktor på sin Jeep "Ledbussen", varpå jag köpte en av hans orginallyktor.
Även ett av dimljusen behöver bytas, och det kanske finns i Johnnys samlig.
En glad överraskning var presenten jag fick, förmodligen för att jag var trailleader men jag hörde ingen egentlig motivering.


U E 12 05 07

Hittade en gammal bil och en cykel...

Bilen verkar ha blivit ombygd till släpkärra någon gång. Främre ramdelen är ihopvikt och en dragstång svetsad.






Men nog har det varit en bil eller lastbil. Ganska gammal tror jag, kardantunneln tyder på bakhjulsdrift vilket inte är helt modernt...




Nån som kan ge en gissning om fabrikat och årsmodell? Jag hittade nämligen inga papper i handskfacket...

Vet inte om det här tillhörde bilen nån gång. Det låg en hel del skrot runt omkring...


En cykel i starkt behov av lite olja på kedjan mm.




Jag kommer i alla fall att tänka på Pippi Långstrump när jag ser dom här bilderna. För visst cyklade hon omkring på en hjullös cykel, och nån gång hittade hon en gammal bil som tankades med klister och kunde flyga...
Egentligen är nog det en barnvänligare version av när Astrid Lindgren sniffade lim...

Första gånge jag är topless...

Solen skiner, och livet leker...
















Studsmattepremiär.

Alltid kul, tills någon gör illa sig...

Felix har fått till snitsen på det här...


Lukas kommer nog ikapp så småningom.


Och hade Anna haft ett skärp hade hon nog kunnat hoppa lite högre. Eller hoppar hon kanske högre om hon drar i byxorna samtidigt...


Behöver jag säga att det blixtrade ordentligt när jag skulle hjälpa henne ner...