Lite nytt på Jeepen.

Den är ju lite låg, så det fixades med diverse biltemamaterial...








































Nu har det gått några dagar. Jeepen känns lite svampig med den höjningen, så det var till att hitta på något annat.
Jag tog helt enkelt plywoodskivor och sågade ut bitar i rätt storlek. Fem st på höjden blir 60 mm höjning. Förlåt, Jeepspråk ska det ju vara... 2" 1/3...
Nu blev det genast en mer trygg känsla när jag vrider på ratten. Detta trots att styrdämparen lekte rockslider senast vi var i Sandlycke...


Så här ser den ut i skrivande stund...



Linedance i kohagen...

Johan bjuder upp till dans.

http://www.youtube.com/watch?v=WQD9X8ObdYE

En märklig körning.

Vi väntade på att en provapåförare skulle komma, när en rejält höjd Chevrolet Suburban på stora grova däck rullade in på träffområdet.
Lite förvånade blev vi när han anmälde sig som just den inväntade provapåföraren.



Han skulle alltså köra vår "stora" Jeep...

Självklart fick han prova ett varv med den egna lilla Subban...




En skön stilbilld av Jeeps utveckling genom åren...



Två söta flickor.

Min dotter Anna...


Och hennes kompis Olivia.

Nya Jeepen hittar på saker...

Som till exempel att imitera Land Rovers komfort...
Hur Då?
Jo, om man monterar en 2" höjsats, lägger distanser under genomslagsgummit så är allt frid o fröjd. När man sedan demonterar höjsatsen, men lämnar kvar distansen så blir den inte helt bekväm i guppen...

På bilden är Jeepen olastad och helt plan... Genomslagsgummit något hoptryckt... Vägbulor tjohooo-Aj!!!


Dessa är nu demonterade, och jag njuter än mer av att köra Jeep...

Som t.ex. i Tisdags när nya hinder på terrängbanan skulle provas...

Först prova nya stockbron...

http://www.youtube.com/watch?v=n_1saZFbqM4

Det gick bra.

Jeep sägs klara 45 graders sidolut, så det är väl bara att lita på det och clinometern. Första turen på rampens högra sida (Norra) gick bra, endast 41 grader. Men eftersom det inte är helt plan mark blir rampens andra sida (södra) lite värre.





Vid 46 grader stannade jag en stund för att bli fotograferad av Stefan "Ullmenkott" Pettersson.



För er med öga för detaljer så ser ni kanske att vänster bakhjul ännu inte klättrat hela vägen upp. Vilket varken jag eller Stefan tänkte så mycket på. När bakhjulet fick kontakt med rampen, och därmed lyfte Jeepens vänstersida lite mer, så stannade clinometern på 48 grader!!!



Mycket lugnt och långsamt sträckte jag mig efter växelspaken, lade i backen och smög av rampen... Allt gick bra, och nu vet jag att reservdunken inte läcker...

Så kan det gå, när inte proppen är på...

Lite blandade JK bilder...

Farför takräcke?? Zigenarstuket funkar ju bra...


Den har visst varit höjd, och därefter sänkt igen. Litet stötig i bakvagnen kanske...


Lyxutrustad med eget fotbad. Ska bara nöta slut en drivknut så har jag massage också...


Fast jag ångrade mig, blir nog trevligare luft i Jeepen om jag tvättar rent och torkar upp lervattnet.


Tur det finns bottenpluggar, synd att dom inte höll vattnet ute...

Ett hus i världen...

Måste ju kolla hur stor skillnad det blir med, respektive utan krängningshämmare.
Skillnaden på motorvägen var skrämmande påtaglig. Står en älg i vägen är det säkrare att köra på den än att väjja...