Lyfta av dörrarna första gången.

Då kan det gå väldigt trögt att lyfta av dem från gångjärnen.
Så här gjorde jag:
Lossar de undre skruvarna i gångjärnen, ganska stor Torx.
Hissar ner elhissarna.
Lossar kontaktstycket.
Lossar dörrstoppen.
 
Sedan blir det knepigare om man inte har några hjälpande armar.
Jag ställde en stol under den öppna dörren, ställde en domkraft på stolen och vadderade den med en vante.
Så vevade jag upp domkraften tills gångjärnen var avlastade.
OBS! Lyft inte av dörren med hjälp av domkraften!
 
 
 
Sedan lossade jag gångjärnen från karmen med början nerifrån.
När jag lossade den sista, översta skruven, balanserade jag dörren på domkraften.
 
 
Ställ dörren på mjukt underlag och lirka loss ett gångjärn i taget. Det kan gå väldigt trögt.
När det är gjort så slipade jag tappen med lite fint sandpapper och borrade upp hålet för tappen lite grann. Jag tog 10,5mm borr och lirkade lite.
Jag vill inte riskera att dörren kommer glappa, då blir det så nervöst vid besiktningen.
Ta en liten bit i taget och prova tills den glider på lätt med ett visst motstånd.
 
 
Så skruvade jag fast gångjärnen i Jeepen, smorde med lite fett och hängde tillbaks dörrarna.
 
Nu går det lätt att lyfta av dem i framtiden, när lusten faller på.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback