Trycktank av en brandsläckare.

Behovet är att fylla cykeldäck med mycket luft fort, när däcket ska tryckas ut mot fälgkanten utan att det är slang i däcket.
Slanglöst alltså, s.k. tubeless.
 
Jag har kommit över en uttjänt 9liters skumsläckare som det sitter en bilventil i för att fylla på med luft från en kompressor.
 
Först borrade jag ett till hål för säkerherssprinten så jag kan låsa handtaget i öppet läge.
Normalläge, stängd.
 
Arbetsläge, öppen.
 
Därefter kapande jag själva brandslangen och monterade en snabbkoppling.
 
Så här blev det.
När däcket ska fyllas på snabbare kan man nog strunta i den oranga spiralslangen. Jag tror den bromsar en del...
 
Materiel:
Brandsläckare.
Snabbkoppling Biltema 17-248.
Slangklämma Biltema 61-902.
Tryckluftsats Biltema 17-474.
Kompressor hade jag redan, en sådan som följer med moderna bilar i stället för reservhjul. Kostade 200kr på det lokala bilskroten.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback