Jaktdag 141018

Säsongens första jaktdag för mig.
Samling kl 08:00 för genomgång av dagens jakt.
Jag placerades i ett torn med ett stort fält framför. Redan innan hundförarna startat så kom dom första kronhjortarna ut på fältet i riktning mot en annan skytt, men aldrig tillräckligt nära.
 
Ett tag senare kom en flock dovhjortar på betydligt intressantare avstånd, men drygt 100 meter är trots allt ganska långt på dovkalvar.
En hind med kalv kom lite närmare, så dom visslade jag på för att få dom att stanna. Det funkade utmärkt, och på ca 80 meters håll står dom med fin bredsida mot mig. Tyvärr stod kalven lite bakom hinden, så jag kom inte åt att skjuta den.
Jag såg även rådjur och älgar. En liten knapptjur och en ko med enkelkalv. Vi fick endast skjuta älgkalv om det kom ko med dubbelkalv. Även rådjur skulle vi vänta med.
Så i den såten fick "Elis" tiga. ("Elis" är min studsare som jag ärvde efter min Farfar Elis).
Men andra skyttar hade mer tur, det föll en dovspets, två dovkalvar och en dovhind i den såten. Roligast av allt var att det var endast ett skott på varje djur, så himla skönt när det går så bra.
 
Inför såt nr två hade jag uppdraget att samla in bytesdjuren från morgonen och hänga upp dom i slaktboden. När det var klart hann jag ut på mitt nästa pass precis i tid innan nästa gäng hundar släpptes. Jag hade en dovhind smygandes i närheten, men inte tillräckligt fritt eller nära för att ens höja pulsen.
Men en kronkalv stöp lite längre in i skogen. När den var bärgad och passad var det dags för lunch.
 
Tredje och sista såten blev jag placerad på ett mycket lovande pass. På en jordvall mellan åkern och sjön, med mycket vass och små aldungar ut mot sjön. Och mycket riktigt så var det en riktig grisfest där ute någonstans, men det var bara hundarna som fick deltaga. Inget av vildsvinen kom nära någon skytt. Lite senare kom en räv smygandes, utan att jag upptäckte den förrän den var alldeles under jakttornet. Då for den iväg över åkern i rasande fart, men saktade in på stegen så pass att jag fick iväg ett skott. Men det var tydligen bara för att öka farten på den igen.
Straxt innan avblåsningen kom tre kronhjortar på ca 150 meters håll. Men jag ville inte riskera ett långt eftersök i vassen strax innan skymningen, så dom fick vara. Det hade kanske gått att vissla stopp på dom, och 150 meter på en hyggligt stor kronspets ska ju inte vara några problem om den står still. Bra stöd har vi ju i jakttornen.
Men två rävar och en dovhjort fick vi i den såten.
Totalt blev det en kron, sex dov och två rävar. Vi såg ganska många rävar, så det kan vi gärna jaga mer av.
 
Utsikt över grisarnas festlokal.
 
Två hundförare möter varandra, och kommenderar varsin hund att sitta kvar medans hussarna samtalar. Praktiskt med bra pli på hundarna.
 
Utsikt åt andra hållet, där dom tre kronhjortarna kom ifrån.
 
Men för det mesta var det tomt i kikarsiktet.
 
Tack alla deltagare för en trevlig dag i skogen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback