4x4 festival.

1-3 Augusti hölls den första 4x4 festivalen. Hoppas det blir ett återkommande inslag i offroadsverige.
Platsen var militärens övningsfält vid Eksjö i norra Småland. Ett stort och omväxlande område att åka vilse på. Men arrangörerna hade ordnat med bra skyltning så det tydligt framgick var vi skulle köra.
 
En slinga på dammiga grusvägar med tipsrunda, innehöll ett antal sidospår i varierande svårighetsgrad.
35 km var den långa slingan, vilket förmodligen skulle ta mer än en hel dag att köra om man valde alla sidospåren. Dessa var graderade i lätt, medelsvår och svår terräng. Dom lätta spåren lämpade sig för nybörjare och helt standardbilar. Medelsvåra krävde lite mer av framför allt föraren, men var fullt farbara med en normal terrängbil.
Dom svårare slingorna krävde lite större däck och högre markfrigång, men framför allt att man inte var allt för rädd om lacken.
 
Förutom slingan så fans det beryktade Berget... Oj vad fin körning det var där. Branta lutningar med hårda vassa stenar höll nerverna på helspänn, men det fanns också ställen med mjukt rundade granithällar att köra på.
I anslutning till berget fanns även en gjuten vattenpassage som gav ca 50 cm vattendjup.
 
Nog sagt om körområdet, festivalen innehöll ju mycket mer än så.
Ett festivalområde med utställare av olika slag, mattält, hoppborgar och spännande lekar för alla åldrar.
Givetvis hade Jeep Club Sweden ett tält där det visades lite goa Jeepar och annat kul.
I anslutning till det området bjöds det även på uppvisning av skiftande slag.
Det anordnades bl.a. ett Kändis Challenge, där några kända svenskar tävlade i terrängkörning.
 
Camping ordnades enligt metoden KAOS. "Kan Andra Offroaders Sova?" Skämt åsido, det funkade fint. Duschar och toaletter är mer än vad vi är vana vid, så det kändes nästan lyxigt.
Själv sov jag i Jeepen för att slippa höra bensingeneratorer och snarkningar. Just därför körde jag iväg en bit...
Nattkörning... Nå ja, dom hade snart passerat, och jag kunde sova vidare. Ända tills en uniformsklädd militär knackade på rutan och undrade vad jag gjorde där. Platsen var visst kamerabevakad, och där som vi hade badat näck...
 
Nu till mina bilder...
 
Lägret på fredagkvällen.

 
Klockan åtta på lördag morgon, en simtur medans kaffet kokade på spritköket.
 
 
 
 
 
 
Dacke verkar glömsk när han ska dricka öl...
 
Tobbe är egentligen mycket snällare än han ser ut, hoppas jag...
 
Grillens handtag kunde vara bättre...
 
 
Lördag kväll.
 
En liten regnskur gör gemenskapen lite närmare.
 
Jeepar med mycket lägre bränsleförbrukning, men lite jobbigare att köra.
 
Men det är ju svårt att fota sig själv när jag kör Jeepen, så följande bilder har jag hämtat från facebook.
Hoppas inte någon av fotograferna misstycker...
 
Fotografer är, utan inbördes ordning:
Robin Westerlund.
Magnus Krantz.
Cici Brodén.
Lars Mårtensson.
 
 
 :-)
 
 
Notera magen, likadan som E.T. har.
 
 
Vända bästa sidan mot fotografen.
 
 
Dammigt på grusvägarna, kör man topless gäller det att ligga först.
 
Jag tror jag lyckades bra i vattenbadet. Rätt fart bygger upp en bogvåg framför Jeepen, vilket ger en motsvarande vågdal under motorn.
 
 
BG var mycket behjälplig i spåren, med stor erfarenhet av terrängkörning.
 
 
 
Jeepar lockar till sig vackra flickor. Eller är det vackra flickor som lockar till sig Jeepers?
 
 
Första vinschningen... Fler skulle det bli, men bara för att bjuda publiken på lite action...
 
Om jag får välja så blir det här träffens bästa bild.
 
 
Och så lite fler av mina bilder...
 
 
 
 
 
Åldersskillnad på ca 70 år, man ska inte ändra på en vinnande design.
 
PS. Jag VEEET att det inte är en Jeep... Typ...
 
 
Gregory, bra puts på Jeepen. Han åkte till o med in till en mack för att dammsuga Jeepen under lördagen...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Totte, alltid i närheten.
 
Magnus Kratz i pölen.
 
Il Tempo Gigante, släng dig i väggen. Här har vi Bosses Blåa Bil.
 
Ett rörigt virrvarr med diverse saker. Inte bara syre o gas i det motorrummet, en hel del digitala ettor o nollor också.
 
Reodor Fälgens Superretoreterfördelare har gett plats för dubbla turboaggregat och en massa skum elektronik.
Är jag inte felunderrättad så är det ca 700 hästar i den motorn.
 
Min antenn har gått av, så jag tog en kabel i stället. Satte fast den i en alldeles vanlig skogspinne...
 ... som passades in i ett befintligt hål.
 
Kändis Challenge. Jag tror det är Caroline af Ugglas i passagerarstolen.
 Nej Greg, inte knuffa...
 
Där i bakgrunden står en familj som jag fick låna.
 
Smidig som en säl i vattnet, då låter Totte kryckan flyta iväg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback