Högviltjakt. 121117.

 
 
Dagen började med sjönära jakt, där jag blev placerad i en fårhage. Efter ett tag rapporterar en passgranne att en kronhind med sin kalv gått in i hagen söder om mig. Såten var egentligen norr om hagen, så dessa två kom bakom ryggen på mig. Jag hade kanske inte sett dom i tid om jag inte blivit förvarnad. Så småningom kom dom två kronvilten smygande vid vasskanten mot mig. Jag skjöt kalven, men ville även få chans på hinden. Så för säkerhets skull satte jag ett extra skott i kalven så den stöp direkt.
Hinden fick samma behandling.
 
Efter ytterligare ett tag kom en grupp kronvilt norrifrån på ca 100 meters håll. Jag visslade en lång vissling och dom stannade upp för att lyssna. Jag skjöt den sista i raden, vilket jag tolkade som kalv. Det visade sig senare att det var ett smaldjur.
 
Dags att samla ihop viltet.
Jag drog fram dom med Jeepen så att fyrhjulingen kom åt att lasta dom på släpet.
 
Så var det dags för dagens andra såte. Jag såg en stor ensam gris på kanske 200 meters håll, men den gick åt fel håll. Flera djur var synliga, men endast ett halvstort vildsvin kom tillräcklligt nära en skytt för att få plikta med livet.
Därefter samlades vi till lunch med korvgrillning.
 
Dagens tredje och sista såte skulle jag gå i drevet.
Många dovhjortar var på språng, men de flesta smet mellan skyttarna. Men några fick vi tag på. Totalt sju dovhjortar, bland annat denna fina skovel.
 
Även en älg fick vi, om än på lite märkliga villkor...
En älg fanns kvar på licensen, men den gick på grannmarken där det också jagades. Men dom hade redan skjutit sin andel av älg. Så då fick dom tillstånd att skjuta även denna, men den tillfaller oss. Tack för den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback