Spindelledsbyte

It all started whith the upper balljoint, that was givin up soon. Maybe because I´ve lifted the Jeep..
Det började med en glappande kulled...
Den kan mycket väl ha börjat glappa i förtid, p.g.a. lite för tvära vinklar efter höjningen.


The upper ball joint can´t be change, whithout changing the whole upper control arm. So I might change them booth to better thing.
Så då är det lika bra att byta båda bärarmarna, eftersom man inte kan byta bara kulbulten.

Jag som inte har världens starkaste armar får ta till andra knep för att rå på muttrarna.
Hävstångsprincipen är mycket användbar...


Såååå snygga... Än så länge. Den mest praktiska skillnaden är monteringsvinkeln på själva kulleden, samt att densamma är utbytbar nästa gång den börjar glappa. Då kostar samma jobb endast några hundralappar. Det här kitet kostade ca 5300 kr inkl frakt, moms, tull och skatt.
Dessutom blir det mer plats mellan länkarm och däck med dom här armarna.


To make more space for the control arm, I did some cutting.
För att få ännu bättre flex, kan man skära ut lite runt bärarmsbussningarna. Då har dom möjlighet att falla ner ytterligare en bit...


Whitch give it a little better swing.
... Vilket syns tydligt på den här bilden.


I did some test. I lifted the wheel whith a strop and the hilift. Whith stock upper control arm and the swaybar connected the lift was 10".
Whithout the swaybar the lift was 14"
Whith the new upper control arm, whithout the swaybar the lift was 16,5" before the hilift handle touch the garage roof...

För att inte bara leva i teoretisk visdom så utförde jag lite ovetenskapliga tester. Jag lyfte ena framhjulet med hjälp av en stropp och hiliften.

Med orginal bärarmar och krängningshämmaren monterad lyftes hjulet 27 cm innan ytterligare ett hjul var uppe i luften och allt blev otäckt vingligt.

Med krängningshämmaren demonterad lyfte den 35 cm innan samma situation uppstod.

Med dom nya bärarmarna, utskurna bussningsfästen och demonterad krängningshämmare lyftes hjulet 42 cm innan hiliftens spak tog i garagetaket. Skulle tro att det går utterligare några cm, så ev. flexar den uppemot 20 cm mer än orginal... (Nästan det dubbla).

Dom nya bärarmarna har en smörjnippel. Om den får för sig att nå upp till genomslagsgummit kanske den inte blir så hel... Och eftersom jag ändå måste förlänga genomslagsgummit, så gör jag som vanligt och går min egen väg.
Ni som har följt mina Jeepigheter kommer kanske ihåg konstruktionen på orginal bärarmarna för att få genomslagsgummit att jobba som det ska. Den konstruktionen ändrades lite, och fyller numera två funktioner.
Nu skyddar den också smörjnippeln.
Jag vände helt enkelt mina gummiklossar upponer och borrade ett hål som nippeln kan gömma sig i.




Eftersom gummiklossen var utskuren för bättre passform, var jag tvungen att hitta på en passbit...




Den passbiten limmades fast med silicone, och kletades in med ytterligare några skyddande lager silicone.


Så här cool blev Spud när allt var klart... Hmmm... Ingen större skillnad, om man inte...


... kikar lite närmare. Coolt!


Bärarmarna köptes från
http://www.jeepinbyal.com

Beställdes den 25/10, och kom hem till min dörr med UPS den 29/10. Hansen Racing hade ca två - tre månaders leveranstid för orginalarmar... Inget on om Hansen, dom är jag väldigt nöjd med i övrigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback