Greepen sträcker på sig...

Bladfjädrarna bak var lite säckiga och behövde bytas ut. Nya blad kostar 1250 kr/st, men jag köpte en begagnad sats med två bladfjädrar, två framfjädrar och fyra stötdämpare, för 1500 kr.
Den satsen höjer Jeepen med ca 3 tum.

Blad o dämpare bak är utbytt...


Behöver jag byta fram också, kanske?

Jo, visst blev det bättre när den höjdes fram också...










Och här kommer den ca 20 cm längre än KJn. Men det är utan krängningshämmare förstås...




Fast när man kommer upp till ca 80-90 km/h så beter den sig som en nybadad hund. D.v.s. den ruskar på sig ganska otäckt.
Det blir nog en rejäl justering i framvagnen innan man ger sig iväg på nån längre tur...

Kardanvinklarna bak. Främre korset före sänkning av fördelningslådan...


Efter sänkning av fördelningslådan.


Bakre korset före sänkning...


Och efter sänkning av fördelningslådan.


När fördelningslådan skulle sänkas så lossnade en mutter som skulle varit fastsvetsad inne i ramen.
För att komma åt det skar jag upp en kil i ramen...


Skruvade sedan ihop allt och svetsade fast muttern i ramen igen. Och sedan var det bara att svetsa för allt vad säkringen orkade.
Klart...


Nu är panhardstaget fölängt med ca 8-10 mm. Franvagnsinställningen var väl bara 4-5 cm fel!!! Men nu går den lika fint som innan jag började skruva på den.
Kvarstående arbete:
Montera tillbaks krängningshämmarna. KLART.
Dra fast de övre/bakre skruvarna till bladfjädrarna. KLART.
Svetsa fast bromsrör/slang konsolen bak. KLART.

Här med "nya" vinterdäcken monterade. Dom får nog sitta på tills offroadsäsongen är över, eller så blir det hjulskiftardax på fredagskvällarna... Cooper Discoverer S/T 31" x 10,5" x 15".


Eftersom jag inte får svetsa i det 400 år gamla stallet som jag har till garage, så är ett 3x6 meters partytält väldigt uppskattat i duggregn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback