Örnspaning.

I fredags, 30/1 -09, när vi åkte skridskor såg jag nånting som låg vid en större vak. Jag kom inte tillräckligt nära för att se vad det var.
På lördagen tog jag med kikaren. Såg då att det var ett rådjur eller en dovhjort som gått ner i vaken.
Hmmm. Dax att passa på att spana om det kommer örnar dit. Jag har ju sett några ibland.
Söndag morgon satte jag mig i vassen innan soluppgången. Men det var inga djur framme vid kadavret. Fick i alla fall en kopp kaffe till en fin soluppgång.



Här är kadavret.


Senare på dagen skulle jag och pojkarna åka skridskor, bäst att ha kameran med.
Och ta mig f-n. Två örnar och några kråkor satt och kalasade.




Men dom ville inte vara kvar när jag smög mig närmare.




När vi hade åkt skridskor i kanske 15 minuter kom det en örn till och satte sig i ett träd på en ö i närheten, kanske 300 meter ifrån oss.


Strax efter det möttes den upp av ytterligare en örn som inte var riktigt kompis med den förra. Båda tog till flygt och bråkade med varandra i luften. (Kärleksgnabb)

Kopiera länken nedan, klistra in i adressfönstret för att se en filmsnutt från dagen.
http://www.youtube.com/watch?v=UI_1KL6C_6Q
(Men stäng gärna av ljudet. Sonen Lukas, tre år, klättrar på mig. Därav ordväxlingen, som han naturligtvis inte lyssnar på.





Senare samma dag var jag ner till sjön igen. Då satt det fyra örnar några km längre bort, vid nån form av fiskeriutrustning. Tidigare hade jag sett att det låg kvar en del skräpfisk på isen där.
Även en räv försökte komma åt en munsbit, men den var inte välkommen.


Kommentarer
Postat av: Frida

Aha, då var det iaf ingen pimpelfiskare som vi ignorerade...

2009-02-10 @ 10:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback