Puckar till KJ.

Jag grubblar lite, och ventilerar idéer.
Just thinking...

Bakre puckarna vet jag ungefär hur jag vill ha dom.
This is how I think the rear spacer will be.


Sedan tänkte jag flytta upp stötdämparens nedre fäste.
The lower bracket for the shock absorber will be moved up.

Fram däremot är det lite knepigare, eftersom stötdämparen sitter innanför fjädern. Pucken bör ju flytta upp både fjäder o dämpare, men frågan är om konstruktionen blir hållbar och pålitlig.
The front will be a little more tricky. The spacer need to move booth the springs and the shocks. The question is how.

Fram ska krängningshämmarstaget förlängas.
Maybe longer swaybar connectors in the front.

De mått jag har angivit är bara ungefärliga än så länge.

Materialval... Aluminium är väl det som jag funderat mest på.



090725.

Nu har arbetet avancerat lite till.
Materiel inhandlat. Gjuten nylon i superkvallitet, lagom att gjöra höjningspuckar till lastbilar...
Men allt har sitt pris, och detta kostar ca 4400 kr/meter.
Moulded nylon, quallity P1000. Strong enough to lift a 18 wheeler.
But not the sheapest, about 630 dollar/meter.



Frågan är om klossarna bak ska vara helt symetriska, eller om dom ska kompensera för en ändrad vinkel på bakaxeln och dess anliggningsyta mot fjädern...
Question, should the rear spacer be symethric, or shall it be leaning a bit to compensate the different angle of the rear axle?

Fram blir det en tegelstensliknande konstruktion som läggs ovanför det övre fjädersätet. På så vis flyttas även stötdämparen.
The front spacer will look lika a brick, above the shock and spring.

Nu har det hänt lite mer.
Work in progress.







Här ovanpå ska det byggas, och de fyra skruvarna ska bytas till längre.
Here will the spacer be, and there will be longer bolts.


Det tar sig. Men f-n vad segt det är. Det som håller ihop det här är inte ens en mm tjockt, och det gick inte att riva eller bryta loss.
This was really hard to work whith. There is about 1 mm that hold it together here, and I could´nt tare it apart.


Börjar likna det jag tänkt mig...
Looking allmost like I planned...


Passar nästan.
It allmost fit.


Inte riktigt lika vit längre...
Not the same white anymore...


Jag fick fräsa ut för passformen på anliggningsytan.



090726

Oj då. Ska nog säga Thank you all at
www.lostkjs.com

Jo, så här. Om jag gör en kloss som är 63 mm hög, kommer jeepen bli 126 mm högre...
If the front spacer is 63 mm, it will lift the Jeep 126 mm. Thank you all at lostkjs for that hint.


Om mått B är 510 mm orginal, ska det bli 447 mm vid 2,5" höjning.
I det fallet är mått A 485 mm orginal och 517 mm när mått B är i sitt nedre läge.
Dessa mått är när Jeepen står på pallbockar, så det har inget med verklighetens höjder att göra.

Så här kommer vinklarna bli, ungefär. Kanske är lite för mycket höjning simulerad på bilden, men jag ville ha marginal.
Drive shaft angles whith simulated 2,5" lift. I lifted it a little bit more in this test, to be shure that it will work.


Vinklarna ser faktiskt bättre ut än orginal.
The drive shaft angle looks better than before...

090801

Dax att fräsa ner till rätt nivå.
This is a better size.


Ser genast mer lagom ut.
Looks much more like it should.











Ser kanske lite högt ut, men det ska kapas snart.
Maybe too high, but I will cut it soon.










090802








Frampuckarna färdiga. Vänster o höger.
Front spacer done.Left and right.






Klossen på plats. Vad lätt det gick... F-an, jag glömde ju att fjäder o stötdämpare måste vara monterat. Bara att ta isär o sätta ihop rätt.
Då visade det sig bli betydligt knepigare.
Spacer in place. How easy it was... Damn, I forgot that the spring and shock absorber must be in place too. Take apart and redo the right way.


Ord är överflödiga.
Need less to say.










CV knutarnas vinklar blev mycket rakare än orginal.
The CV joint angles is mush better than before.




Lite kvarstår att fixa. Bl.a. vinkeln på framhjulen. Den undre triangellänken ska alltså flyttas ut en mm eller två.
A little bit more to do. The wheel angle must be adjusted. The lower triangle link will be moved out one or two mm.



Nu har jag kört med detta ett tag, och kommit fram till att jag behöver justera genomslagsgummit fram. Fjädern plattas ihop innan gummit hinner göra sitt jobb.
Ett stävstöd för båttrailers verkar ha rätt form...


Men dom är för tjocka, så jag behöver bara en om jag klyver den...







Buntbanden får hålla den på plats under provtiden, därefter blir det svarta väderbeständiga buntband och montagelim.


Kommentarer
Postat av: Selwyn King

100% I did exactly the same lift using aluminium, the lift works 100%. Your spacer for the top bumpstop is excellent, I will make a set. Regards from a sunny South Africa!

2009-08-30 @ 20:30:23
Postat av: jimmy

vart köpte du nylonet nån stans??

2011-08-09 @ 21:47:48
Postat av: hyaluronic acid vitamin c serum

get the greatest http://www.herbalistic.net/ info available


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback