Storviltjakt annandan -08

Så var det dax igen, Kronvilt, Dovvilt och Vildsvin stod på dagordningen. Även Rådjur och Räv.
Jag gick med drevkedjan för att stanna som bakskytt. Redan några få minuter efter att drevet lämnat mig, och innan dom börjat gå i kedjan så kom det två vildsvin bakom mig. Den första fick gå vidare, men nr två blev kvar vid mig. Ca 40 meters håll i lagom trav.
När drevet pågått i kanske 15-20 minuter kom det en ganska stor, svart gris från andra hållet. När den var uppe på kullen så verkar det som den kände vittring av den grisen som låg där. Storgrisen stannar för en sista fundering, men hann inte fatta något beslut.
Båda grisarna bara vek benen under sig och blev liggandes, inte ens lite ryckningar. Den lilla, som var kanske ett år ungefär, fick skottet i femettan så att säga. Den större blev det halsskott på. Ingen av kulorna gick igenom kroppen.
Då var det ändå ca 40 meters håll, 30-06 med 13 grams Oryx.







När det var folk på väg för att hjälpa till att släpa så kom det en flock dovhjortar mellan mig och dom anländande jägarna.
Den flocken delade upp sig på två grupper, varav en gick mot mitt håll.  Medans jag siktade mot dessa så ropade dom andra att det var en gris på väg mot mig, så jag försökte få korn på den i stället. Men den gick utom skotthåll, även dovhjortarna drog sig undan.

Tack återigen för en fantastisk jaktdag.

Nu är betarna hämtade från en konservator. Längd 21,5 cm, om det inte var för att den ena beten var avslagen hade det blivit 107,5 poäng. Men så kan det vara. Gränsen för brons går vid 110 poäng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback