Jeep Club Sweden Summer Meet

Den 11-13 Maj ordnade Jeep Club Sweden ett summer meet i Eskilstuna/Gröndals motorstadium.

På fredagen anlände lite ivriga entusiaster, fler än jag trodde faktiskt. Jag har för mig att det stod 15 st Jeepar på planen. Några åkte hem eller till hotellet på kvällen, medans en del blev kvar över natten.
Samtal över en öl eller två.



Jag hade planerat att tälta, men vädret var inte det bästa. Banvärden visade på diverse bygnader där vi kunde sova.
Jag hade att välja mellan en uppvärmd byggbod med snarkande kamrater, eller en strömlös bod för mig själv.
Jag hade många täcken med mig, och valde det tystare alternativet.




Husvagn var annars ett bra alternativ. Vissa bättre än andra, men med lite goda idéer, stenar och en plastpåse så tätades takluckan.


Jag hade tagit på mig att vara trail leader för dom som ville köra lite försiktigt. Antingen det var orginal Jeep, nybörjare eller bara sunt förnuft. Ingen körning på fredagen, men jag åkte ett par varv för att reka.






Så kom äntligen lördag morgon. Fler Jeepers droppade in, och det luftades däck och goda idéer. Träffmärken klistrades på medans planen så sakteliga fylldes med Jeepar.














28 Jeepar, plus några "hangaround".


Efter förarmötet var det dags att börja. Inte mindre än 12 Jeepar följde mig, när jag var trail leader. Mycket kul att så många litade på att jag visste vad jag pysslade med...

Först åkte vi en kort tur i endurospåret och ut på crossbanan. Lätt terräng i normala fall, men regnet hade förvandlat crossbanan till en ganska utmanande lekplats. I alla fall om man inte hade bytt upp sig till lite grövre däck.

Därefter kördes en lite längre tur, med lite mer utmanande partier. Alla tog sig igenom trailen utan några större bekymmer. Det är en fröjd att se helt standard/orginal Jeepar klättra fram över riktigt knöliga partier. Vågar föraren bara lita på den som dirigerar, så brukar det funka fint.





Tomas verkade gilla den här kullen. I alla fall höll han på ett tag just här...


Stenig terräng kräver stenkoll på diffklumpar och styrstag mm. Lita på den som pekar, han ser mycket bättre.


Hoppsan... Det var ju bara vi Jeepers som fick utnyttja området. Allt för att undvika olycksrisker. Nå ja, den här typen av motorcyklar körs ju inte så fort i alla fall.












Efter den turen var det dags för lunch. Några passade på att bättra på "offroadsminket" på sina Jeepar.


Det grillade allt från hot dog till rådjursfilé. Efter lunch anlände Maria och barnen, så jag tog en liten tur med dom. Sedan kom det önskemål om att jag skulle leda en till trail...
Helt OK, bättre bevis på uppskattning kan man ju inte få. Jag hade hittat en kort men ganska trixig bana, som också skulle bjuda på lite coola poseringar.

Skolexempel på rätt fart vid vadning.













Det fanns tid för en längre tur också.






















Dags att pinka revir, upp med bakbenet...


Dagen gick, och det blev dags att samla ihop sig inför den palnerade citycruisingen.
18 Jeepar blev det. Det gick hyffsat lätt att hålla ihop ledet tack vare komradio i dom flesta bilarna.








Efter det åkte vi tillbaks till gröndal och grillarna tändes igen. Några öl och lite whiskey höjde snabbt stämningen och många glada skratt ekade mellan husvagnarna.
Man blir ganska seg efter en sådan här dag, och om jag inte minns fel låg jag skönt nerbäddad redan innan midnatt. Tror jag...

Söndag morgon väcktes jag av att solen gav den nyss så svala kuren till ett växthusliknande klimat. Bara att kliva upp och fixa kaffe. Och en kopp till, och ytterligare en. Det behövdes, tillsammans med en liter vatten.



Frammåt förmiddagen började även andra röra på sig, mer eller mindre pigga men alltid lika glada.

Jag och några till drog oss ut i skogen på nya äventyr, men efter en del trixande med både vinchar, brytblock och spaklyft så började ena knutkorset tacka för sig. Så jag letade mig tillbaks till samlingsplanen, men det var inte helt lätt terräng den vägen. Ytterligare ett tag med vinschen krävdes.


Jag letade upp ett skuggigt parti för att vila lite, men väcktes snart av Jonas stämma i kommradion som meddelade att det var 15 minuter kvar till JCS årsmöte.

Några skvättar kaffe senare var mötet i full gång, men det är en annan historia.

Tack till alla.
En mycke trevlig helg är till ända, och jag är supernöjd.
Bl.a. har vi blivit tvugna att använda brytblock när Jan-Å tappade drivningen på lågväxeln. Den som vinschade hade premiär med vinschen då.
Ett lotteri gav utdelning i form av långa krafthylsor.
Johan "Mr Green" hade bytt lyktor på sin Jeep "Ledbussen", varpå jag köpte en av hans orginallyktor.
Även ett av dimljusen behöver bytas, och det kanske finns i Johnnys samlig.
En glad överraskning var presenten jag fick, förmodligen för att jag var trailleader men jag hörde ingen egentlig motivering.


Kommentarer
Postat av: Stefan "stas"

Trevligt med lite bilder och info för en som inte var där.

2012-05-16 @ 10:42:54
Postat av: Magnus Jidetorp

Men Du kommer väl nästa år? Det här var bara en förövning...

Postat av: Janåke Rönnblom

Åh! Såg riktigt trevlig ut!



Synd bara att det är en bit från Skellefteå att köra ;)



-J

2012-05-21 @ 21:37:23
Postat av: Magnus Jidetorp

Janåke... Ev. flyttar jag till Umeå inom en snar framtid, då får vi dra igång en "Norrlandsträff".

2012-06-03 @ 18:48:15
URL: http://jeepetorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback