Hotellaktiviteter...

Jaha.
Jag hade tänkt ta det lugnt med jagandet den här helgen, men vad ska man göra när man inte kan somna och månen lyser genom molnen...
Pappa hade suttit i hotellet tidigare på eftermiddagen/kvällen och sett bl.a. sju grisar, men avstod från skott p.g.a. att hörselskydden var kvar hemma.
Jag gick ner o satte mig vid tiotiden, då gick det tre dovhjortar och betade där.
Efter ett tag kom sex kronhjortar smygandes, utan att dom vågade sig ända fram.
Kl 23:45 ca kom en ganska stor ensam gris smygande. Efter att ha spanat på den några minuter syntes det tydligt att det var en galt, det hängde en pensel under magen.
Efter några minuter stod den still med bredsidan mot mig, och jag lät skottet gå. Men jag hade också glömt hörselskydden. Men det lät inte så mycket om man höll bössan ordentligt utanför skottgluggen, vilandes på magasinet i stället för stocken.
Grisen då... Jo den vände om och sprang in i vassen.
Jag klättrede ner och gick fram till skottplatsen. Inte ett blodstänk. Men jag gick efter en bit, och efter ca 40 meter kom dom första blodstänken som sedan kom allt tätare och rikligare. Lungträff såg det ut som, och f-n vore det väl annars mot stilalstående gris på 30 meters håll.
Efter ca 100 meter slutade det att fnnas blod, men pälsen hade strykit av blod på vasstråna så det var lätt att följa efter.
Galten låg efter ca 100-150 meter. Men den rörde lite på sig, och mitt i natten i tät vass ville jag inte riskera tråkigheter så jag säkerställde döden med ett extra skott.
Det första skottet hade gått in i lungorna några cm under ryggraden utan att slå igenom.





En jämförelse med förra galten. Ganska lika i storlek...

Kommentarer
Postat av: Michael

Fin galt det där! Nyfiken fråga bara, vad sköt du med för kaliber och ammunition? Hur gick det med kulan?



Alltid tråkigt när det inte slår igenom, men intressant att försöka ta reda på varför.

2010-12-22 @ 02:00:19
Postat av: Magnus Jidetorp

30-06, Lapua Mega 13 g.

Kulan verkar ha tagit i ryggradens underkant, men några bitar hade stannat vid hårsäckarna på utgångsidan...

2010-12-30 @ 19:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback