Rosersberg 27/12-08

Årets sista körning, och troligtvis den sista för en bra tid framöver.
Som vanligt var det fint att smyga fram i terrängen, tyvärr som enda standard i dag också.
Efter ca en timmes körning skulle jag upp för en liten bergsklack. Det borde gå, även om det är lite frosthalka. Diagonalspinn....
KABRAKA.... RASSEL... KNAK...
Oj.... Det rinner olja från framdiffen....
Humöret sjönk i samma takt som en gråsten i fria luften.











29/12.

Nu har jag demonterat hela framaxeln, och monterat tillbaks hjullagrena. Kardanaxeln är också bortkopplad.
Drivknutarna och knuten vid fördelningslådan är tillfälligt tätade med plast och buntband.





Upptäckte fler sprickor i diffkåpan.





Enligt en del amerikanska jeepforum är detta inte helt ovanligt, kan hända på vanlig landsväg med 4wd Full time ikopplad. Helt plötsligt smäller det till så har diffhuset spruckigt.

Men allt kan ju inte gå bra. Som synes på bilden med hjullagret så råkade jag ha av sensorn till ABSen. Men det gick att MacGyver laga med två små remsor ölburk.

Verkar som att bromsoket fått en smäll också.



Jag har ringt runt till några bilskrotar på jakt efter en diff. Man kan säga att priset diffar en del också, mellan 5000 och 15000 kronor...

3/1 -09.

Så var det färdigmekat för den här gången. I fredags åkte jag till Örebro bildemontering och köpte en beg diff som hade gått 2700 mil, den kostade 5000 kr. I Västerås fanns det en diff, men den ville dom ha 15000 kr för och den kom från en -06a bensinare.
Egentligen var det inte så svårt alls att montera ihop det, bara man var lite klurig. Det blir ju ganska tungt att ligga på rygg och lyfta axeln på plats. Dessutom måste drivaxlarna stoppas in mellan hjulupphängningen först och sedan in i diffen.
Om man saknar en hjäpande hand så kan det vara bra att ha lite spännremmar i stället.

När jag hade demonterat den gamla diffen märkte jag att bilen gick betydligt tystare och mer vibrationsfritt än innan, t.o.m. om man jämför med innan diffen sprack. Det kan ju vara lite så med jeepar kanske. Men nu med nya diffen så är det fortfarande vibrationsfritt.
Det får mig att misstänka att det varit ett litet fel redan från början, och att det i sin tur orsakade att den sprack så lätt.

Nu kvarstår att se om det kan gå på maskinskadeförsäkringen. Allt tyder på det, men dom vill mena att jag var på en inhägnad bana. Jag ska försöka ta reda på mer om vad som gäller för Rosersberg, men det verkar ju skumt om inte min försäkring ska gälla när det är krav på att deltagande bilar ska vara reggade, skattade, besiktigade och försäkrade.


Jo då. Försäkringsbolaget var till slut ganska medgörliga. Fast den som tjänat mest på att jag mekade själv är ju dom. I annat fall hade bilen stått på verkstad i minst 8 veckor i väntan på delar. Under tiden hade försäkringsbolaget fått bekosta en del av hyrbilskostnaden. För att inte tala om verkstadskostnaderna och kostnaden för en NY diffväxel.
Så jag tjänade ca 3-4 tusen på att meka själv, försäkringsbolaget tjänade gissningsvis runt 40 tusen. Plus en nöjd och trogen kund.
Vilket bolag? Chrysler/Jeep förstås.

Kommentarer
Postat av: Lennart

That sucks...

2008-12-27 @ 19:26:29
Postat av: Hans Neuman

Jävligt förbannat trist Magnus.

Lider med dig.

Hur tänker du göra nu?

Önskar dig ett bättre nytt år 2009.

Men du hade flaggan i topp to the bitter end.

2008-12-28 @ 14:50:14
Postat av: silly

AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAAHHA, hahahahah sååå tragiskt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback