Hjortspark...

Jag och min far blev lovade en varsin dovkalv "på rot". förutsatt att han skjöt sin först.
Detta gjorde han med bravur i går, så jag tog min i kväll.
Hade sett ut ett bra ställe ca 200 m norr om en av foderplatserna. Det påverkar nog inte hjortarnas uppträdande att skjuta på foderplatsen, men det känns lite olustigt. Bättre då att ta dom på väg till maten...
Efter kanske 30 minuters väntan kom en liten grupp ganska exakt där jag hade hoppats, möjligen lite för nära med endast tolv meters skotthåll.
Men... Tja, det gick ju bra det också...

Fotat mindre än 30 sekunder efter skottet, därav att ögonen fortfarande kan reflektera ljuset från blixten.




Och anledningen till rubriken...


Skottet föll kl 15:20 ca...

I dag är det den8/1, och hjorten är styckad och proväten...
Inte ett gram fett nånstans på kroppen, och sadeln/biffarna var insjunkna. Ett tydligt tecken på svält, men så har det legat snö sedan mitten av November också...
Biffarna kapades till bitar som stektes i stekpanna, med peppar och flingsalt. Mer behövdes inte, gott var det.
Hmm... Får inte glömma att gå upp med köttfärsen i frysen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback