Reflextest.

Jag tänkte försöka tydliggöra skillnaden mellan att använda ficklampa i stället för reflex för att som fotgängare synas i trafiken.
Min hypotes är att en reflex är ca 100 ggr bättre än en normal ficklampa och en reflexväst är ca 1000 ggr så bra.
Hur har jag då kommit fram till den hypotesen?

Jo, en ficklampa har en lampeffekt av kanske 1W, en billykta har 55W. En reflex reflekterar allt ljus åt det håll det kommer från. Så en ficklampa lyser mot bilföraren med ca 1W, medans reflexen i samma storlek lyser med motsvarande 2x55W. Tittar man sedan på en bra reflexväst har den ca 10 ggr så stor yta som reflekterar ljuset.
Det är min teori, nu till mina ytterst amatörmässiga bilder. För att till fullo kunna utvärdera dessa ska man betänka att ett starkt motljus bländar linsen, så omgivningen blir mörkare. D.v.s. att desto mer ljus som skickas in i kameralinsen, desto mörkare blir hela bilden. Så om jag kunde justera ljuset tills det är samma ljus på bakgrunden på alla bilder skulle resultatet bli ännu tydligare än vad jag lyckats visa.

Första bildserien är med kamerablixt mot en lampa, en reflex och till sist en reflexväst. Glöm inte att kompensera för bländningseffekten...






Som riktmärke kan man ha soffan, den syn bra på första bilden, men knappt alls på sista.

Nästa test hade jag en lampa motsvarande en billykta och använde inte kamerans blixt.
Första bilden här är helt utan ljusmedel. D.v.s. ingen ficklampa eller reflex. Därefter med ficklampa, reflex och till sist reflexvästen igen.

Inget.


Ficklampa.


Reflex.


Reflexväst.


Skillnaden mellan inget hjälpmedel och ficklampa är nästan obefintlig.
Med reflexväst är det nästan läge för bilister att blända av för att inte själva bli bländade...

Enda nackdelen jag har kommit på med reflexvästen är att den sitter för högt för att bilarnas halvljus ska träffa den. Det vore bättre och effektivare med reflexbyxor. Dessutom kan västen kännas klumpig att ha med sig när den inte används, vilket ger en fördel till den vanliga raflexen som ligger i fickan.

En ficklampas enda fördel är att den hjälper fotgängaren i totalt mörker att själv se nånting, men ur trafiksäkerhetssynpunkt kan man lika gärna strunta i den. Nästa nackdel är batteriåtgången. Tar dom slut är den inte till någon hjälp alls, dessutom inte lika miljövänlig.

Hoppas att jag på detta enkla sätt medverkar till färre olyckor, och i skrivande stund kommer jag på att jag inte själv har någon reflex med mig. Jag skäms verkligen...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback