Jakt 24/10

Första lilla såten gav inget annat än hundskall, förmodligen efter en hare.
I andra såten drog Labradoren Frippe skällande efter en älg, förmodligen en kviga. Hon gick nästan i pass för den enda skytten som endast jagar med hagel.
Tredje såten blev det inte mycket drev. Men ett radioanrop meddelade att en ensam kviga gick rakt mot mitt håll.
Pulsen steg, och efter några minuter kom hon traskande 30-40 meter ifrån mig. Jag gjorde mig om möjligt ännu mer beredd, när hon stannade bakom några granar på bara 20 meters håll.
Så tog hon mod till sig och klev fram, och min kombi kaliber 7X57R lät höra en ljudlig knall. Tio meter till gick hon, innan hon lade sig med benen upp i luften.


Skönt, nu kan man slappna av under kommande jakter när det endast är kalv tillåtet på älgfronten.
Det skulle skjutas två vuxna djur, en pinntjur och en kviga eler ensam ko. Tjuren var redan skjuten, så det här blev bästa tänkbara avslut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback