Tuffa hjortar, eller "Fight like a cornered rat".

Jag skulle gå o kolla åtelplatsen.

När jag passerar ladan där det ramlar ut avrensboss, kilar en dovspets kvickt därifrån. Jag lyser efter den med stora spanarlampan, och tänker att det kanske finns fler hjortar där den kom ifrån.
Jag smyger fram en bit o lyser in i vinkeln mellan ladan o silon, och plöttsligt kommer en till spetshjort rakt emot mig. Den stannar ca två meter framför mig och stirrar in i lampskenet. Vinden kommer från sidan så den känner ingen vittring av mig. Den börjar gå åt sidan tills den får vinden från mig i sin nos, då tar den ett språng och jag far i backen. Omkulltacklad av en dovhjort, tur den inte använde hornen.
Jag slog kinden i den frusna marken, men min första tanke var att ingen kommer tro mig när jag berättar detta...

Åtelplatsen då... Jo, det gick fyra lagom stora grisar där.

Fredag, dagen efter hjrtmötet.
Nu har jag sovit på saken, och utvecklat lite teorier...
1. Att hjorten blev bländad av lampan, och jag bara råkade stå i dess väg.
2. Att hjorten försökte attackera mig, men blev bländad och därför inte träffade rent. (Tur för mig).
3. Det var ju en lite spetshjort, kanske inte tillräckligt erfaren för att veta vad den kan använda hornen till. (Tur för mig igen)..
Jag hann faktiskt inte uppfatta om det var bringan, bogen, femettan eller steken som träffade mig. I alla fall inte trofén eller klövarna, det hade jag nog känt av...

Nån som har en gammal riddarrustning att låna ut till nästa kvällspromenad???

Kommentarer
Postat av: Eva

HAHAHA vi kvinnor brukar skylla på dörrposter och så....

2010-12-03 @ 08:48:03
Postat av: Magnus

Jo, Maria sade att jag fick skylla på henne om nån undrade över blåtiran, men jag tycker det låter ballare med en hjorttackling än att ha fått stryk av hustrun...

2010-12-03 @ 10:18:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback