SOT Ekeby, och citycruise. 11/7 2009

Hela familjen med. Lastade i båda Jeeparna på så vis att barnen inte slåss...

Började resan hemifrån strax efter kl sju, samlade ihop oss med några andra Jeepers vid motorvägspåfarten E20 intill Sandlycke.
Därifrån åkte vi i en liten grupp, ledda av Hans Neuman. På slingriga vägar kom vi så småningom fram dit vi skulle.  Mycket trevliga vägar, i stället för dom stora lederna...
När vi åkte där i godan ro tänkte jag att det skulle vara kul om det låg en bil i diket, som vi kan dra upp med Jeeparna. Och det låg en bil där, en Hyundai. Likadan som firman har... Det visade sig att det var en kollega som hade sladdat av där kl 00:30. "Väjde för ett rådjur"... Mmm, just det...

Som vanligt mycket trevligt att träffa alla JCSare. Givetvis kul att träffa Land Rover gänget från bl.a. 4x4OAS också.

Morgon/förmiddagsfika på valfritt sätt.


Lufttrycket i Greepen sattes till 0,7 kg, medans Spud fick ha kvar trycket på 2,5 kg. Den lilla kompressorn jag har är alldeles för långsam för att pumpa fler än fyra däck.

Efter sedvanligt förarmöte med Peter Öjerskog så började vi lite försiktigt med att smyga över stockhindret. Jag, Maria o Greger slog följe. Bra med en winch i täten och en i slutet.






Så småningom kommer man ner till grusgropen där vi lekte med bilar i sandlådan ett tag.




Jo då, dom är på väg åt samma håll.




Ett gäng tyska stjärnor.


Invid grusgropen hägrade naturligtvis den spännande klippan, Sveriges svar på Rubicon trail...
Först upp för att reka, då kommer vår danske kamrat M Bront och sticker upp nosen.


Hans Neuman är inte som andra, han backar upp i stället.


Maria styr Greepen dit jag pekar...


Medans våra norska följeslagare skickar ut en egen spotter.


Dax för lunch. Maria åkte på vägen till samlingsplatsen, medans jag o Greger åkte upp för sandbacken och genom skogen till lunchplatsen.
I sandbacken stod Johnny och Andreas nästan helt stilla. Kört fast tänkte jag, men inte dom inte. Dom kollade bara hur sakta man kunde köra upp för backen. David vann inte den grenen med sina 30 km/h i snittfart...

Lunch.


Därefter fortsatte äventyret på smala, slingriga blöta stigar.




Här var det visst djupt. Tur att Greepen åkte först, för Spud är nog för låg.


Det fastnade visst något under bilen...


Nu blev Stefan "Stas" trailleader. Över några kullar var det för tvär vinkel på toppen, men det gick att vinkla o vrida på hjulen så jag kom över. Men växellådsbalken skrapade ljudligt mot klippan. Därefter en brant och slirig uppförsbacke där man, eller i alla fall jag, behövde ha lite fart för att komma upp.
Jag lämnade över kameran till Stefan, så det blev lite bilder på min bil också.

Pansartrupperna.




Fältmarketenteriet.






Andreas o Johnny speglar Jeeparna så gott det går...


Medans Diman inspekterar växellådan.


Bilder klippta från swedenoffroad.com
Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.


Foto: Peter Öjerskog.





Kapitel två, citycruisen.

Jag o Maria åkte med barnen till McD för att stilla hungern.
Kl 18 var det samling invid en Statoilmack. Självklart hittades lera.


Totalt var det 17 st Jeepar som åkte kolonn genom Stockholm. Lite knepigt att hålla ihop alla, men med några komradio utspridda längs ledet så gick det riktigt bra.

Folk stod längs gatorna och tittade, fotograferade och videofilmade när vi kom åkande.


När vi styrde upp på slottsbacken lyfte högvakten på radion, strax därefter kom det ut två MP. Men dom hade inget att oroa sig för. Jag är inte helt säker på att alla turister fotograferade slottet, eller om det var Jeeparna som var intressanta. T.o.m. taxichaufförer tog upp mobikameran när vi kom åkande.


Uppe på Södermalm var det glasspaus, med en underbar utsikt över Stockholm.


Tack alla Jeepers, och andra som gjorde sista helgen på min semester till något aldeles fantastiskt och oförglömligt.
Vi ses o hörs, både här o där...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina bilder!

2009-07-12 @ 12:31:15
Postat av: Malin

KUL! Fina bilder från Ekeby och trots den sena inbjudan till Jeepcruisingen så valde jag att inte "störa" er med min lilla LR!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback