Luftmassemätare Jeep CRD, felkod P1010.

Om det plötsligt försvinner kraft, och det verkar som att turbon slutat fungera så kan det oftast bero på att sensorn som känner av turbotrycket har geggat igen. Detta är inte ovanligt, och beror inte på något fel. Det ska bara vara så.
För att åtgärda problemet så börjar man med att lossa oljepåfyllningslocket, därefter lyfter man bort plastkåpan som täcker överdelen av motorn.
Då ser man sensorn på insuget inne mot kupén. Den med en röd ring runt.


Koppla loss anslutningskabeln till denna, och lossa därefter insexskruven som håller den på plats. Skruven sitter bakom sensorn, där röda pilen pekar.


Dra o vrid loss kontakten. Gör rent försiktigt med en tops, tandborste eller en papperstuss. Men var försiktig så du inte har sönder själva sensorn.


Monteras tillbaks i omvänd ordning.

Det är inte säkert att det kommer en felkod i samband med detta. Men om det gör det så kommer den att försvinna efter några mils körning.

Detta bör man nästan göra vid varje oljebyte, för att inte råka ut för det i ösregn, kyla, storm o djäkelskap.

Lycka till.

Kommentarer
Postat av: Hans Neuman

Tjena Magnus.

Du skriver att sensorn bör rengöras vid varje oljebyte.

Jag byter olja och filter varje höst, trots att bilen rullat så lite.

Blir den här veckan 4:e eller 5:e oljebytet sedan jag köpte KJ:n.

Den har endast gått 1.900 mil sedan 2006-07-04.

Vilka verktyg/utrustningar krävs för operationen?

Om jag kommer till Rosersberg nu på söndag kan du visa mig hur man gör?

Undrar även hur ofta och hur man gör för att dränera vattenavskiljaren/filtret samt verktyg för det.



Mvh Hans

2011-11-10 @ 14:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback