Jeep Jamboree 2008

Så var en händelserik helg till ände.

Det började med ankomst till Lunedets camping på torsdagen, där ett fält hade upplåtits till jeepcamp.

Fredag morgon började för min del med en tur till Gelleråsens motorbana, där JeepClubSweden skulle vara behjälplig med bogserjeepar under det så kallade Velodromloppet.
Om jag kommer ihåg rätt så var det Andreas, Marcus, Marius och jag som skulle ta första passet. Nu hade arrangörerna fått för sig att vi inte fick byta bogserpersonal vid lunchrasten, så det blev vi fyra som satt under eftermiddagspasset också.


Andreas satsade på att bli dagens hjälte, med ett antal bogseringar och även behjälplig med att tejpa ihop motorhuven på en bil.

(Visst ser det ut som att racerbilen vill köra om, men inte riktigt kan det)

Även Marcus fick bogsera bilar.


Jag åkte också ut ett par gånger, en gång för att hämta en bakruta som hade trillat av. En Ginettabil bogserade jag upp på asfalten, men fick lov att avbryta p.g.a. att hjulupphängningen var paj på den. På väg till den räddningen, efter målflagg, var det tänkt att bilarna skulle köra ett varv till i lugn och ro. Men inte Ginettabilarna. Två av dom hade en fight precis i kurvan där jag skulle köra ut, varpå dom fick sladd och höll på att kana in i min jeep.

Lördagen började med bogsering igen för min del. Jag fick hjälp av Rindiz, PelleC och Challe.
När en racerbil blir bogserad av en jeep, får dom stå ut med lite vatten. Tyvärr fanns ingen lera på banan, annars hade det varit roligt.


En klass med motorcyklar körde, det var ju inte så värst kul att se. Men efter dom så var det dax för Ginetta, klassens busfrön. I första kurvan for flera st av, men kom vidare. Någon bogsering blev det nog där. PelleCs glada röst förkunnade i radion att  "Det här var ju skitkul".


Själv behövde jag inte rädda någon i dag. På eftermiddagen sköttes bogseringen av Marius, Christer, Bosse(Twinturbo) och Kewa..... Tror jag.
Jag åkte till grusgropen för att hjälpa till som trailleader i stället. Lugnt, tänkte jag. Då kan jag ta en kopp kaffe när jag kommer dit.... Nä, du. Det stod säkert 20-30 jeepar i kö för att köra, så det var bara att börja köra som trailleader, fast utan att ha provkört alla banorna först. Lite spännande ska det ju vara även för mig...
När vi kommit en bit på trailen, så kom vi fram till den omtalade specialklippan, som bara fick köras under uppsikt av jeeps egna instruktörer. Och dom anlände precis samtidigt som vi.
Först körde David upp.

Framhjulslyftet kanske beror på den enorma hunden som satt i baksätet.

Sedan var det min tur, det gick hur smidigt som helst.
Här är en länk till youtube. PelleC som filmade mm. http://www.youtube.com/watch?v=bcdBMK3Ce10

Därefter hade en wrangler fått motortrubbel, så jag ledde tillbaks honom till utgångspunkten, medans BGK och PelleC körde vidare med resten av gruppen.
Därefter körde jag runt ett gäng med fyra wranglers, varav en sedan fick motorstopp i en brant nedförsbacke. Men den gick att få igång igen när den stod på plan mark.
Det var fantastiskt roligt att se att det faktiskt går att köra i ganska tuff terräng med en standard jeep. Stora och dyra modifieringar förbättrar förvisso framkomligheten, men inte så mycket som man kan tro.
Nu var det dax att avsluta lördagens prövningar, och bege sig till campingen för en grillbuffé.

Söndagen var ju den dag som de flesta ville åka hem, så det blev lite körigt att hitta personal till bogseringen. Men några tappra hjälteämnen fanns det kvar. På förmiddagen var det PelleC, Bosse, Greger och jag som körde. På eftermiddagen var det Andreas och Björn(BC) i stället för Pelle och Bosse.
Det blev en del räddningar under söndagen också, ganska körigt för Greger som satt nere i Trösenkurvan. Där hade det varit lugnt förut, men inte i dag. Andreas och Pelle var också flitigt anlitade, och även jag fick dra in en bil i depån.
Andreas höll på att bli kvar i depån, men fick åka ut strax efter racerbilarn. Då skulle han köra halva banan för att komma till sin plats. Undrar om han blev lite stressad, men jag tror han satte nytt banrekord.
Enda platsen som aldrig behövde rycka ut var vid hårnålen. Den possitionen var nog mest tänkt som en backup, ifall det blir för körigt för dom andra.

Lite kul info om racerbilarna: En Ford Escort kördes av en 84 åring. Han fick femte bästa tid i sin klass på lördagen, och kom på andra plats på söndagen. Måste ju finnas hur mycket rutin som helst i en sådan chaufför.
Två st Bugattibilar från förkrigstiden var värderade till ca 2-3 miljoner kr/st. En gammal Ford var det enda kvarvarande exemplaret i världen, värderad till ca 6-8 miljoner kr!!!!


Här är den i hårnålen, BCs Jeep CJ5 i bakgrunden.


Och strax efteråt sladdar den ut i sandfållan, med järnräcken som slutpunkt.


Men han redde upp situationen, och gick på bredsladd över asfalten ut i gräset. Sedan fortsatte han som om inget hade hänt....... Han hade just varit på väg att krascha ca 8 miljoner kr!!!

Ja, det finns mycket kvar att skriva om, men nu ska jag koppla av lite . Är det någon som har bilder, gärna på min jeep, så skulle det vara kul att få se dom.

Här var en rätt cool showjeep från cooper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback