Byte av topplockspackning

Kylvätskan försvann, och en titt på oljestickan visade vart den tog vägen.
Jag beskriver här hur jag går tillväga, tips och komentarer är mycket välkommna då jag aldrig har bytt någon topplockspackning förut.

Jag började med att tömma motorn på olja och vatten.
image69


image70


Innan jag plockar bort något så säkerställer jag att jag vet vart det ska sitta någonstans.
image71


image72


Alla skruvar som monteras bort ska ju hamna på samma ställe igen, så jag stoppar tillbaks dom i sina skruvhål om dom inte blir i vägen för något annat förstås.
image73


Visst kan det vara oljigt och skitigt i en motor, men det här ser inte bra ut. Påminner om tjära. Undrar om det beror på att motorn har gått varm och oljan har bränts. Usch.
image74


image75


image76


Så var toppen borta. Äntligen!
image77

Bordet dukat med lite godis som har passerat bäst före datum.
image78

Stilstudie på toppen från botten.
image79


Sexans cylinder var sotigare än dom övriga.
image80


Kolla kylkanalerna, inte mycket vatten som kan komma igenom där inte.
image81


Kan det bero på att det var läckage på den här, vad nu det är för något?
image82

Spridare skulle jag villja kalla den, men det låter som till en dieselmotor.
Det har luktat bensin om motorn när man körde, det kanske beror på detta?


På grund av hur det såg ut runt ventilerna så öppnade jag oljetråget också. Oljan såg ju ut som man kunde förvänta sig.
image83


Vatten i oljan.
image84


Men motorn såg riktigt fin ut. Om man jämför med överdelen alltså.
image85


Toppen tvättad och ren.
image95


Men vad är det här för skåror? Har den slagit i nånstans vid ett tidigare tillfälle, eller ska det vara så?
image96


Nya packningen på plats.
image97


Såna här var det med i sotningssatsen, men vad är det för något och vart ska dom sitta. Det är två olika modeller, med sex av varje sort. 
image98


Alldrig får man vara riktiigt nöjd, en spricka i underkant av motorn.
image99


Min gissning är att den fått ett slag innifrån på något sätt, eftersom sprickorna bildar ett V åt det hållet.
image100


Fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: Mattebigge

Dom där prylarna med 6 av varje är ventiltätningar..

2007-06-10 @ 22:58:16
Postat av: Möller

Tjena!
Anledningen till att toppen ser ut så är förmodligen för att motorn gått på fulolja som har gått varmare än vad den klarar, då koxar det igen och bildar såna fina beläggningar.
Undran, planade du toppen innan du satte dit den igen?
Mvh
Möller

2007-06-10 @ 23:23:56
Postat av: Jeepetorp

Nej, jag bara skruvade dit den. Verkar funka bra.

2007-06-11 @ 18:41:35
Postat av: DjLoop

Halloj!

Snyggt jobbat : )

Om du bytter toppackning på en volvo eller något som gått varm eller dylikt så plana topen på just jeep behövs det nästan aldrig då topen är i gjutgärn och väldigt stadig. På en volvo "viker" dom sig och blir då inte helt plana.. Så då brukar man behöva plana skiten.. Men som sagt det är mästadels alu...

Mvh Lorens

2007-11-26 @ 00:36:43
Postat av: SpeedKing

Dom små hattarna är ventiltätningar.

Lycka till//John

2008-04-03 @ 11:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback